Bankbonus för SEB och Swedbank ~ Mot miljonen

tisdag 29 september 2009

Bankbonus för SEB och Swedbank

Alla har väl fattat att människor högst upp i näringslivet får bonus då de gör ett bra jobb. Personligen har jag inga problem med det men när ett företag gör miljardförluster och samtidigt delar ut miljarder i bonus till ledningen är det något som inte går ihop i min hjärna.

Det skrivs idag i pressen om miljardregn över bankanställda. Värst i klubben är förlustgående SEB som tycker att det passar bra att dela ut 2,4 miljarder i bonus. Jag antar att de är bundna att göra detta genom diverse enskilda avtal så att de gör det går väl antagligen inte att dra tillbaka. Roten till detta sitter ju istället djupare än så.

Det är när avtalen skrevs (troligtvis i gladare tider) som felet begicks. Jag håller inte bara bankerna ansvariga till detta utan också bankens kunder. Vi är alldeles för trogna våra banker och står ut med alldeles för mycket skit innan vi byter bank. Vi kunder borde göra livet svårare för bankerna kanske? Sätta lite mer press?

Läser idag i DN att Voddler har lite problem med att få ihop avtalen med filmbolagen. Jag har länge velat prova Voddler men det verkar vara svårt att få en inbjudan. Jag hoppas verkligen på denna tjänst men står ut med hyrfilm på nätet så länge.

Läs också:
Börsen mitt i veckan - Bankbluffen avslöjas igen
Hyra film på nätet
Säkerhet på internetbanker
Rock n´roll på Swedbanks bolagsstämma

2 kommentarer:

Herr K sa...

Bra skrivet. Även jag passade på att kasta lite skit på storbankerna i min blogg så fort jag läste nyheten om bonusfesten idag. Usch.

inte miljonär än sa...

ju mer skit desto bättre...