Att vara lite räddhågsen ~ Mot miljonen

tisdag 22 september 2009

Att vara lite räddhågsen

Min skalle hittar på nya idéer. Ofta känns de till en början fantastiska och nu tusan bär det av! Sedan inser jag att det nya kräver att jag balanserar ut räddhågsen som bambi på hal is.

Ut utanför det som är tryggt och skönt. Det nya är också ambivalent. Visst så är det så spännande, utmanande och roligt. Det är dock likaväl läskigt, osäkert och jag frågar mig om jag klarar av det? Kommer allt gå åt helvete?

När jag flyttade ihop med tjejen så var det ett stort steg. När jag vågade börja blogga så var det lite läskigt. När jag tackar ja till ett nytt uppdrag på jobbet så är det uppmuntrande men också läskigt. Allt kring att starta upp företag är läskigt, osäkert och okänt. Att skaffa barn vågar jag knappt tänka på…

Så varför utsätta sig för alla dessa saker? Morsan brukar säga att den som är rädd för mycket men ändå vågar egentligen är den modigaste. Jag vågar ju ändå. Livet vore ju så oändligt mycket fattigare utan att våga. Antar att viljan att utvecklas och nå mål vinner över rädslan. Så är det nog. Att sätta upp mål och drömma är det som övervinner rädslan. För mig.

Så du och jag som är lite räddhågsna men ändå vågar, vi kanske också är väldigt modiga!

5 kommentarer:

J sa...

Alla skulle vara fega om de bara vågade.

inte miljonär än sa...

jo kanske är det så. Att våga vara feg är att vara modig..

Håkan på Spara & Placera sa...

Det måste ju finnas ett moment av av rädsla för att man ska kunna tala om mod. Annars finns det ju inget att övervinna.

Mycket bra och till del filosofiskt skrivet.

Herr K sa...

Alla människor känner nog osäkerhet inför det okända varje gång vi ställs inför det. Själv kan jag känna mig räddhågsen inför första dagen på ett nytt jobb eller inför andra stora steg i livet. Jag tror det ligger i vår natur, men samtidigt vet vi att man måste våga för att kunna vinna.

Bra inlägg måste jag säga :)

inte miljonär än sa...

herr k, håkan, tackar för uppmuntran!