Aktieindexobligation - För- och nackdelar ~ Mot miljonen

tisdag 8 september 2009

Aktieindexobligation - För- och nackdelar

Mina föräldrar gick till banken och bad om råd att placera sina pengar. Storbanken (nämner ej vilken) rekommenderade aktieindexobligationer, AIO. Jag började fundera på om aktieindexobligationer verkligen är en bra placering eller om bankerna utnyttjar sina kunder eventuella okunskap för att tjäna pengar. Låt oss ta det från början och kort förklara för- och nackdelar med aktieindexobligationer.

Fördelar aktieindexobligation

  • Vid en teckning av en aktieindexobligation åtar sig banken att vid förlust ta en del av "smällen". Man har ett innan förutbestämt belopp man minst betalar tillbaka. Du har alltså en förhållandevis liten risk då du sparar i en aktieindexobligation.
  • Bankerna menar också att en fördel är att du har möjlighet att få mer avkastning än bara räntan. Tänk dock på att banken bestämmer innan hur mycket vinst du kan få och att det kan skilja från olika obligationer.
  • Du har också en möjlighet att komma åt och investera i marknader som annars är relativt svåra att komma åt enligt bankerna. Exempelvis vissa råvaror och exotiska marknader

Nackdelar aktieindexobligation

  • Visserligen har du en liten risk i en aktieindexobligation och du har möjlighet att ta del av uppgångar på börsen. Men tänk på att banken tar en stor del av vinsten också. I vissa fall tom en stor del av vinsten. Med dina pengar ges banken möjlighet att få kapital att investera på börsen och själva ta en stor del av vinsten.
  • Oftast finns en bindningstid på 4-5 år på aktieindexobligationen. Du löper då en stor risk som passiv investerare att gå in vid fel tillfälle i aktieindexobligationen och värdet minskar. Bara för att det är liten risk så slipper du inte att ha koll på marknaden.
  • Skatten på vinsten blir som en inkomstskatt, alltså 30%. Det är alltså rejält mycket bättre med en kapitalförsäkring. Eventuellt kan man lägga obligationen i en kapitalförsäkring.
  • Man får betala en hel del avgifter för aktieindexobligationen. Dels en courtageavgift på 1-2 procent av hela beloppet vid tecknandet. Så om du sätter in 100 000 sek så kan du få betala 2000 kronor bara för tecknandet. Sedan tar också banken ut en avgift på 0,5-1 procent per år på hela innehavet.

Utvärdering
Måste säga att jag blir lite irriterad på bankens rekommendation. Anledningen är förstås att nackdelarna enligt mig (säg gärna emot mig!) med råge överväger fördelarna. Hur i hela friden kan en bank råda mina föräldrar, som under lång tid fått ihop en hel del pengar, att sätta in dem i en aktieindexobligation? Självklart är svaret att banken vill kräma ut så mycket pengar ur dem som möjligt utan att de skall få särskilt mycket av dem!

Om man nu skall satsa sina pengar på något och ändå ha en bra riskprofil måste det vara bättre att fördela pengarna i räntefonder och i indexfonder med låga avgifter (ex Avanza Zero). Då har man möjlighet att både ha en säker profil och möjlighet att sälja av sina fondinnehav i högkonjunktur då de inte är låsta över så lång tid som fyra år.

Slutligen, de tog inte aktieindexobligationen utan skulle fundera på det. Mitt råd var att hålla sig undan (som ni säkert förstår!)

Läs också:
En vinnande strategi för fondsparande
Passiv inkomst - möjlighet eller falsk förhoppning?
Kapitalförsäkring för- och nackdelar
Bli rik på konjunkturer

Referenser:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Aktieindexobligation
http://www.e24.se/pengar24/aktierfonder/artikel_27781.e24
http://www.aktiefondtips.se/aktieindexobligationer-ar-en-lurig-affar/

10 kommentarer:

Ung kvinna sa...

Hej! Banken tar inte en del av "smällen" om underliggande skulle gå ner. De köper nämnligen en noll-kupongsobligation för en del av pengarna man betalar in. De, liksom investreraren, är oftast garanterad det nominella beloppen på oblisen vid utgången. I Sverige måste minst 90% vara kapitalskyddat för att kallas obligation.

Är inte med på hur du menar med att banken tar en del av vinsten? Klart att de tjänar på affären men...

Dessutom kan du under normala förhållanden sälja din AIO på marknaden, till en kanske ofördelaktig spread, men sälja den kan du.

inte miljonär än sa...

Hej Ung kvinna, tack för dina synpunkter!
Så om jag förstår dig rätt så skyddar sig banken i sin tur också med nollkupongen?

Det jag menar med att "banken tar en del av vinsten" är att det finns en del obligationer där bankerna tar exempelvis viss del av vinsten på obligationen under bra börsmånader (se källangivelserna). Kanske att det inte stämmer?

Vad det gäller försäljning av obligationen så var det ett av problemen mina föräldrar mötte, de var tvungna att ha den kvar minst fyra år.

Herr K sa...

Jag hade en obligation för lite över två år sedan, med endast ett års löptid. Tyvärr var jag inte speciellt insatt i marknaden då, men jag hade iaf själv som valt investeringen så det var inte banken som lurade på mig den.

De villkoren som gällde för mig då var att jag när som helst kunde sälja obligationen, samt att jag valt att ta en lite större risk/chans till avkastning utöver själva räntan som utgjorde grundrisken. Jag tycker själva villkoren var hyfsat bra, även om jag idag hellre väljer aktier eller fonder.

Banken själv tog iofs ut 500 kr i courtage vid försäljning, vilket motsvarade 10% av beloppet!
Jag sålde dessutom till slut med förlust då en viss bolånekris trädde fram i världens rampljus...

inte miljonär än sa...

Det var en hiskeligt hög courtage det. Egentligen borde man dumpa fonder/obligationer och deras bankavgifter helt för aktier. Men jag är inte redo än.... Är väl för feg.

J sa...

Helt rätt råd att ge dem! I princip allt bankerna gör gör de för att gynna sig själva. Såklart. Det gör alla företag. Synd bara att så många inte verkar se det. Som sagt, Avanza Zero, vanliga indexfonder eller aktier. I alla andra fall har du gett banken mer än den förtjänar.

Anonym sa...

http://www.bytsparande.nu/Sparalternativ/aktieindexobl.htm

"Rådgivarna" är säljare, inget annat. I de fall de ger goda råd är det för att de vill ha dig kvar som kund så att de kan tjäna ännu mer pengar på dig längre fram. Jag ser mest bankerna som ett nödvändigt ont. :-)

/ Johan

Herr K sa...

Ursäkta, jag ljög om courtaget tidigare, jag kollade bland mina gamla bankpapper :P De 500 kr jag förlorade var räntan jag förlorade plus risken jag tog när jag köpte obligationen, banken tog ut 200 kr i courtage, vilket även det är högt. Men rätt ska vara rätt!

inte miljonär än sa...

Johan, tack för länktipset. Understryker bara det faktum att bankerna som du säger är ett nödvändigt ont!

Anonym sa...

Bra inlägg, skall börja bevaka din blogg

/Tobbe

inte miljonär än sa...

Tobbe, kul att du gillar bloggen, välkommen hit!