Aktieanalys Lundin mining ~ Mot miljonen

lördag 5 september 2009

Aktieanalys Lundin mining

Jag nu precis stängt ner videon som beskriver den senaste gruvprojekteringen av Lundin mining i "the democratic republic of Congo" (upprepas som ett mantra om den purfärska demokratin) med en eftersmak i munnen av metall. Det jag söker efter i detta företaget är en framtida investering och en rejäl värdeökning. Finns det en sådan möjlighet?


Företaget Lundin mining
Lundin minings största inkomstkällor är Zinkgruvan (zink, bly, silver, koppar) här i Sverige, Neves Corvu (koppar,zink) i Portugal och den relativt nystartade Tenke gruvan i ovan nämnda "the democratic public of Congo". Man äger också andelar av en mängd andra gruvor. De två dominerande metallerna i företaget är zink och koppar som står för de största inkomsterna och sammanlagt utvinns det ca: 270 tusen ton av dessa per år. De största inkomsterna i företaget står kopparn för.

De senaste kvartalsrapporterna
Något som upprepas vid ett flertal tillfällen i Lundin minings kvartalsrapporter är att man har en låg operativ kostnad och att man jobbar på att förbättra kassaflödet. Att kassasflödet har blivit bättre visade sig också i den senaste rapporten vilket tyder på bra kostnadsreducering.

Lundin minings vinst i årets första kvartal var ca: 68 Mkr och vid det andra kvartalet var vinsten 310 Mkr. Detta kan eventuellt tyda på att man nådde botten efter finanskrisen under det första kvartalet. De under första kvartalet låga metallpriserna har också gått uppåt under året och fortsätter det så kommer också vinsterna att öka.

Hot och möjligheter
Företaget ser sig själv fortfarande som ett företag i utveckling och sådana företag är förstås alltid en högre risk att placera i. Man har också andelar i gruvor i länder där det politiska läget inte är helt stabilt vilket kan oroa. Som jag nämnde ovan så har de Tenke-gruvan i den ganska nystartade demokratin Kongo. Kongo som efter självständigheten från Belgien för 40 år sedan har haft en snårig och blodig historia som också Sverige varit inblandad i. Det finns fortfarande politisk orolighet i landet vilket får anses göra Lundin mining till en högriskplacering.

Ett annat hot mot företaget är också de sedan länge låga metallpriserna på världsmarknaden. Kopparpriset hade i början av 2009 gått ned till en tredjedel av priset innan finanskrisen. Under året har det dock återhämtat sig en del och varit på väg stadigt uppåt.

Företaget har dock förhoppningsvis en positiv framtid. Tenkegruvan är nu efter lång projektering igång och producerar och säljer metaller trots oroligheter i landet. Om metallpriserna går upp mer kommer också vinsten att öka markant för företaget. Visst är det här en riskfylld placering, men också en stor möjlighet.

Efter en del funderingar så hade jag gärna gått in men har ingen likvid för tillfället. Så fort pengar finns så kan det hända att jag slår till. Det gör nog heller ingenting att vänta och se hur utvecklingen går ett tag framöver.

Läs också:
Möjlighet i retail and brands?
Tele2 visar styrka

9 kommentarer:

Herr K sa...

Man skulle köpt LUMI när aktien var nere ett tag på 4 kr, och den låg faktiskt där en period. Jag vågade dock inte, det gick rykten om att bolaget hade stora finansiella problem, något som senare dementerades även om det fanns vissa problem med kreditgivning kombinerat med väldigt låga metallpriser.

Jag köpte dock när aktien var på väg uppåt, missade tyvärr en stor del av de första uppgångarna och köpte på 14 kr, vilket i efterhand ändå har visat sig vara en bra affär.

Nu tror jag dock inte speciellt mycket kommer hända förrän nästa kvartalsrapport, men företaget kan ha mycket kvar att ge, förutsatt att metallpriserna fortsätter stiga. Den som lever får se :)

inte miljonär än sa...

Ja du har säkert rätt. Jag har alltid lätt att vara efterklok själv och känna viss irritation att jag missar en botten.

Men samtidigt så tror jag det finns en hel del uppsida kvar fortfarande. Hade jag bara haft lite mer likvid (ngt man önskar sig hur mycket man än har... ;-)) hade jag satsat.

Herr K sa...

Jag vet hur irriterande det där är, det lilla likvidproblemet...det var nämligen därför jag missade uppgången från 7-14 kr i LUMI, jag var tvungen att vänta på lönen :-P

Men man får helt enkelt anpassa sig efter sin ekonomi, och även om man missat ett race så kommer det garanterat komma fler tillfällen!

Magnus Frid sa...

Innan du köper aktier i Lundin mining kan jag låna ut två böcker till dig: Kung Leopolds vålnad av Adam Hochschild och Mörkrets hjärta av Joseph Conrad.

Likvida medel? Du får ju två aktier Lundin för 50 spänn.

Förresten, är dom fairtrade, Lundin? Tror inte det ifall de ska konkurrera med kineserna som gräver som galningar efter zink och annat.

inte miljonär än sa...

Haha, kineserna är nog svårslagna...

Nä, jag tror inte LUMI är särskilt fairtrade, i videon jag nämner ovan upprepar de "the democratic republic of Congo" alldeles för många gånger för att man skall tro på att Kongo idag är ett fridfullt land.

Men det är oerhört svårt att veta hur fairtrade internationella företag är...

Herr K sa...

Någon oberoende borde nån gång granska börsens bolag och betygsätta dem efter hur fair trade eller miljömedvetna de är. Jag är säker på att verkligheten är mindre smickrande än vad aktieägarna vill veta...

Anonym sa...

Det är alltid intressant när ett land har ordet "democratic" i titeln :)

Man kan nog misstänka att det är tvärt om.

Eklektiskt sa...

Hej har kikat på din blogg då och då och tänkte bara att om du är intresserad av att lära dig mer om ekonomi och framförallt förstå ämnet, är dessa tre sajter något som hjälpt mig oerhört mycket när jag studerat nationalekonomi.
1. www.ekonimistas.se
2. www.ekonomiskdebatt.se
3.www.khanacademy.org

Kunskapsmässigt är detta tre grymma sajter.

PS: läste om ett "samtal" där ränta på ränta effekt dök upp och verkade rävigt lönsamt, har du lyckats få igång den "rutinen" som privatperson ännu?

I övrigt, keep up the good work.

inte miljonär än sa...

Hej Eklektiskt, tack för sajttipsen, skall jag kolla upp.

Jo jag tycker mig uppleva den effekten mer och mer även som privatperson på många olika områden. Dels sparandet men också i den aspekten att satsa på att lära sig mer och implementera detta i mitt företagande. Det blir lite snöbollseffekt av sådana saker.