Vad måste minst ingå i en aktieanalys? ~ Mot miljonen

tisdag 4 augusti 2009

Vad måste minst ingå i en aktieanalys?

Tänkte göra en liten kommentarsbaserad undersökning här på bloggen om vad som ni anser skall minst ingå en aktieanalys. Orsaken till detta är att jag själv vill lära mig mer om hur ni och jag själv skall undersöka potentialen i en aktieplacering. Inser att detta kan vara hur stort som helst, därav formuleringen vad måste minst ingå i en aktieanalys?

Era kommentarer mottages alltså tacksamt!

6 kommentarer:

40procent 20år sa...

# själv tycker jag att man ska framför allt fokusera på rätt saker och inte allt för mycket olika analyser!

Där man ser helheten instället fokusera på detaljer! Tex: fokusera om bolaget har en stabil och växande försäljning där de kommer att finnas minst 10 år eller mer, istället för att, fokusera på valutans påverkning!

Fast det är inte alla tänker långsiktigt i sina analyser!

Men tre viktiga saker som jag har lärt mig från Warren Buffett:

1.Företagsledningen
2.Kvalitesbolag (i form av stabila finanser)
3.Har unik produkt eller tjänst, ett slags monopol, där skapar högt Avkasnting på EK, och vinstmarginal.

mvh

40p20ar

inte miljonär än sa...

Hej 40procent20år, det jag tycker är svårt av dina tre viktiga saker är hur man skall få en bra och rättvis bild av företagsledningen. Det är inte alltid lätt hitta sådan information om man inte har speciella "källor". Har du något tips för detta?

40procent 20år sa...

Årsredovisningar...årsredovisningar :)

Sen gäller det hur man analyserar de olika sakerna som står i årsredovisningen!

inte miljonär än sa...

Så då blir det att läsa "VD har ordet" lite oftare helt enkelt. ;-)

Anonym sa...

Balansräkning / Kassaflöde... särskilt i "dessa tider" //J

inte miljonär än sa...

Hej Anonym, jag tycker att det är svårt att bedöma kassaflödet i bolaget, har du någon bra metod för detta? Förstår ungefär vad det är för något men särskilt i större bolag är det ganska komplicerat...