Sätt en riktkurs - Våndan över att sälja ~ Mot miljonen

onsdag 5 augusti 2009

Sätt en riktkurs - Våndan över att sälja

Jag har är lätt att bli kär i mina små aktieposter. Särskilt då jag följt företaget ett tag och är insatt i dess möjligheter och svårigheter. Konstig jämförelse men lite som en extra kollega man har koll på och skulle sakna om man var tvungen att avskeda. I den senaste uppgången har jag flera gånger tänkt sälja av vissa innehav för vinsthemtagning. Och jag vet att flera placerare är duktiga på detta och sedan köpa in sig på lägre nivåer. Men jag tycks hänga kvar i vissa innehav som en trogen hund.

Själv har jag inte den rätta fingertoppskänslan för att sälja vid rätt tillfälle och medellångsiktighet verkar vara min melodi. Så svenskt av mig. Räddningen för denna vånda för mig är s.k. riktkurser. Att bestämma sig för att sälja vid en viss lägsta eller högsta nivå. Om jag inte har denna lilla sak i sikte riskerar jag hela tiden att sälja vid fel tillfälle. Det kan jag säga av egen erfarenhet.

En riktkurs kanske kan sammanfattas som den "riktiga kursen" för aktien. Det är alltså den riktkurs som analyshusen och börstidningarna beräknar att aktien kan vara värd inom en rimlig tid. Vissa använder teknisk analys, andra fundamental analys (tittar bla på kassaflödet). Själv har jag inte tillräckligt med kunskap för att göra en sådan beräkning utan försöker titta på en mängd olika källor för att bestämma mig för en riktkurs samt följa företagets rapporter och börsen som helhet. Skulle däremot vara intressant att få ta del om någon av er har en bra modell för att räkna ut rikt- och målkurser.

2 kommentarer:

Wimsey sa...

"Och jag vet att flera placerare är duktiga på detta och sedan köpa in sig på lägre nivåer"
Du behöver läsa "A Random Walk Down Wall Street" av Burton G. Malkiel. Boken rekommenderas varmt. Det du beskrev ovan har sedan länge varit bevisat som en omöjlighet, annat än genom ren tur förstås. Ett citat: "The past history of stock prices cannot be used to predict the future in any meaningful way."
Malkiel är för övrigt professor vid Princeton. Vad känner du EGENTLIGEN till om dina medbloggares och kommentatorers kunskaper och resultat vad gäller investering? Bara en fråga...

inte miljonär än sa...

Wimsey, tack för boktipset, ska kolla upp den! Verkar intressant.

Vad gäller vad jag egentligen vet om mina medbloggare, anlyshus, börstidningar, aktiespararnas kunskaper så har du helt rätt, jag vet inte till 100% deras kunskaper och resultat. Men det är intressant att bolla sina egna idéer mot andras. Det hjälper mig att ta beslut.

Sedan vad det gäller riktkurser så kan jag som jag nämner i inlägget inte göra någon fullödig beräkning av detta. Däremot hjälper dessa mig att faktiskt sälja av i tid, både i förlust och vinst. Går sällan fullt ut på någon annans rekommendation, ser snarare även detta som ett slags bollplank.