Oriflame - aktieanalys inför rapport ~ Mot miljonen

tisdag 4 augusti 2009

Oriflame - aktieanalys inför rapport

Då var det snart dags för rapport från Oriflame, det företag som upprätthåller skönhetsidealen i min portfölj. Som alltid är det svårt att göra en aktieanalys så här innan rapporten men jag upplever det som en bra grund inför det svåra beslutet om jag skall sälja eller stå kvar i företaget inför rapporten. Ofta kan man ju få en rejäl uppgång innan rapporten om förväntningarna trissas upp och då få ett fint säljläge.

Oriflames affärsidé är alltså att sälja högkvalitativa skönhets- och hudvårdsprodukter och företaget har en försäljning på ca: 15 miljarder per år. I den förra kvartalsredovisningen visade företaget styrka och ökade både omsättning och rörelseresultat och visade ett fint resultat på 24,4 miljoner euro. Detta fick till följd att aktien steg kraftigt från nivåer på ca: 200/post till nivåer kring 350/post. Under maj-juli har aktien inte rört sig nämnvärt varken uppåt eller nedåt och frågan är om det finns förutsättningar att den skall stiga uppåt mer nu.

Häromdagen rapporterade konkurrenten Avon, ett amerikanskt bolag, och de redovisade ett resultat något bättre än förväntat, kanske detta kan vara en fingervisning för Oriflame. S&P Equity har en riktkurs på 356 vilket antyder att kursen är rimligt värderad. Personligen har jag satt riktkursen på ca: 400sek/aktie och skulle jag nå den så säljer jag. Eftersom ingen information jag har hittat om bolaget avskräcker mig tillräckligt, så kommer jag att ligga kvar över rapporten, dels för att det är spännande att se, dels för att jag tror företaget har potential att nå riktkursen innan årets slut.

Inga kommentarer: