Mot miljonen - ett försvarstal ~ Mot miljonen

söndag 30 augusti 2009

Mot miljonen - ett försvarstal

Det slår nästintill aldrig fel. När jag beskriver för en kollega, vän eller familjemedlem om mitt mål att bli miljonär, rik och ekonomiskt oberoende så återkommer samma kommentarer om och om igen.

”Vad skall du göra med alla pengarna när du är rik?”, ”kommer du inte bli snål och girig då?”, ”glömmer du inte bort att leva just nu?”, ”tänk om du blir sjuk och dör, vad spelar pengarna för roll då?”. Det finns oändliga variationer på samma tema, nämligen att förklara det menlösa med mitt mål. Men kära vänner, ni har så fel. Nu skall jag förklara varför.

För det första, jag gillar företagande, entreprenörskap och ekonomiska strukturer och det är mycket utvecklande att hålla koll på det ekonomiska klimatet, både kunskapsmässigt och på det personliga planet. Du som jag hoppas säkerligen att du skall tjäna en rejäl hacka på dina aktier. Självklart är detta grunden till varför man sparar i aktier men man lär sig också mycket på vägen. Om sig själv, aktier, näringsliv, politik och mänsklig psykologi. Och det är en spännande resa det också!

För det andra, mitt sparande och snålande under några år har skapat luft under mina ekonomiska vingar. Jag är i princip aldrig ekonomiskt orolig. Jag har alltid känslan av att om något händer så klarar jag av det ekonomiskt. Det är en stark trygghetskänsla.

För det tredje, blir du som konsumerar mera verkligen lyckligare av det? Är det inte en lögn att man tar vara på livet genom att konsumera. Det som verkligen spelar roll i livet enligt mig är kärleken, vänskapen, familjen och små lurviga saker som kallas katter. Jag tror inte den som verkligen tar vara på livet just nu är den som konsumerar mest. Det bästa i livet är gratis!

För det fjärde, ett framtida mål med livet ger energi och glädje i nuet. Detta har jag skrivit om innan i inlägget att hålla drömmen levande. Ofta ger positiva mål i framtiden energi till att klara av vardagen bättre. Målen skapar mening i nuet.

För det femte, så är det en ganska miljövänlig hobby att leva billigt och att spara. Låt vara att jag äger aktier i mer eller mindre koldioxidutsläppande företag men på det privata planet minimerar jag koldioxidutsläppen genom att inte äga bil, åka kollektivt, inte flyga, odla egen mat. Saker som både är miljövänligt och sparar pengar.

Till sist. Jag är ändå glad att bli ifrågasatt. Utan ifrågasättande vet man sällan varför man gör det man gör så fortsätt gärna med det!

Läs också:
Att hålla drömmen levande
Jantelagen 2.0
Den första miljonen är svårast

8 kommentarer:

Herr K sa...

Jag kan inte mer än hålla med dig. Väl skrivet!

Wimsey sa...

Din andra punkt är något jag skulle vilja kommentera. Jag hade läst om fenomenet i flera böcker, bloggar m.m. och tyckt att "Ja, ja, det där måste de väl skriva. F-n tro't!" Nu när jag liksom du har nått detta stadium med luft under de ekonomiska vingarna, så vet jag bättre. När de första rostfläckarna dyker upp på bilen kan man lugnt tänka på att pengarna för nästa bilbyte redan finns på bankkontot. När kylskåpet gick sönder behövdes bara ett relativt litet uttag från buffertkontot för att köpa ett nytt. Och så vidare. Tryggheten detta medför gör att man kan andas djupare och ta saker med mer jämnmod.

Ekonomitankar sa...

Håller med helt och hållet. Bra skrivet!

Men jag har faktiskt inte ens berättat för mina vänner om mitt miljon-mål. Vill inte behöva diskuter och försvara mitt val. Jag lever ändå bra nu, sparar en del, men unnar mig ändå resor och annat dyrt. Allt får väl ta lite längre tid.

Magnus från Dollarkursen.com sa...

Så sant som det är sagt!

J sa...

Bra skrivet, håller särskilt med om tryggheten i att ha en buffert och den härliga känslan man har av att hela tiden utvecklas och lära sig nya saker.

inte miljonär än sa...

- Wimsey, håller verkligen med om andningen. För några år sedan var jag ständigt stressad, ofta omedvetet, över om pengarna räckte till slutet på månaden.

- Ekonomitankar, förstår att du håller tyst. Ibland ångrar jag mig att jag sagt nått... ;-)

Svensk sa...

Intressant!

Jo, jag har precis som bloggförfattaren haft allmänna diskussioner om att spara pengar och bli "förmögen". Bl.a. med mina svärföräldrar som inte kan förstå vad det är för vits med att vara rik.

Men pga jantelagen och avundsjuka och annat så har min fru och jag bestämt oss för att inte säga något till någon om hur mycket pengar vi har sparat ihop. Och det är därför jag nu i somras började blogga och skriva på andras bloggar, för att på det sättet kunna prata med andra med samma tankar (även om man är anonym).

Svensk sa...

Intressant!

Jo, jag har precis som bloggförfattaren haft allmänna diskussioner om att spara pengar och bli "förmögen". Bl.a. med mina svärföräldrar som inte kan förstå vad det är för vits med att vara rik.

Men pga jantelagen och avundsjuka och annat så har min fru och jag bestämt oss för att inte säga något till någon om hur mycket pengar vi har sparat ihop. Och det är därför jag nu i somras började blogga och skriva på andras bloggar, för att på det sättet kunna prata med andra med samma tankar (även om man är anonym).

/svenskmillionaire
http://svenskmillionaire.wordpress.com/