Mitt företag och jag - Sisyfosarbete ~ Mot miljonen

torsdag 20 augusti 2009

Mitt företag och jag - Sisyfosarbete

Jag fick en fråga en gång av en av mina elever hur man löser problem. Det finns mängder av olika problemlösningsmetoder och flera av dem kände min elev till men ingenting hjälpte. Han tyckte aldrig att han nådde det sista steget, att lyckas lösa det där extra svåra problemet. Till slut fick både han och jag erkänna att det absolut bästa problemlösningsmetoden är att vara envis och aldrig ge upp.

Jag kan känna något liknande nu i uppstarten av mitt företag. Jag har funderat på affärsplan, jag har kämpat mot teknikens demoner och katter som envisas med att ligga på tangentbordet. Men det enda som faktiskt gör att jag kommer framåt är envishet och noggrannhet. Hur tråkigt och jobbigt det än kan vara.

Ibland känner jag mig som Sisyfos som enligt den grekiska mytologin dömdes att släpa en sten uppför ett berg men aldrig riktigt når toppen. Han halkar alltid och tappar stenen innan han är framme. Men va sjutton, detta ska jag ta mig tusan klara av! Jag tänker inte ge upp!

Jag har nu iallafall fått en hel del feedback på det material jag har skapat. Riktigt bra tankar som har gjort att jag modifierat vissa delar av materialet. Nästa steg är nu att bygga hemsidan. Det går alltså framåt ändå. Jag vill även passa på att tacka alla bloggläsare som har gett tips, uppmuntrat och stöttat. Det betyder mycket!

Läs också:

5 kommentarer:

john sa...

Hoppas du når ditt mål, ge som sagt inte upp! Jag har också planer på att starta en webshop och har börjat knåpa lite på en hemsida. Det jag kämpar med är det här med betalningssystem osv..

Mvh //John Ekonomisktrygghet.com

inte miljonär än sa...

Det är ett av mina problem också. Har lite svårt att få ihop hur det fungerar tekniskt eftersom jag inte är kunnig på området (ännu) Hör gärna av dig om du hittar rätt i betalningsdjungeln! Vore intressant att höra om.

J sa...

Har ingen aning om vad du har för ide, men du verkar onekligen tillräckligt engagerad för att lyckas. Ett tips: lyssna mer på nej-sägarna än ja-sägarna, det är nej-sägarna som hittar hål i din plan och ofta kommer med idéer för att täta dem. Alla planer har svagheter, och den som bara nickar och ler har nog kanske inte sett hela bilden.
Kör hårt!

inte miljonär än sa...

hej J, jo det är ett bra tips det. Jag har verkligen försökt anstränga mig att lyssna på den negativa feedbacken jag har fått för förbättra det jag har gjort.

Självklart är det alltid lättare att lyssna på de positiva omdömena som känns som mjuk bomull i mina öron men det leder väl antagligen inte framåt. Tror mer på utveckling genom motstånd!

J sa...

Självklart ska man ta åt sig av berömmet också, att höra hur bra man är är aldrig fel =)