Intressant läge i Kina ~ Mot miljonen

måndag 31 augusti 2009

Intressant läge i Kina

Börserna faller i Asien och olyckskorparna talar om att bubblan spricker. Och det är inte särskilt konstigt att vi nu ser fallande kurser i Asien efter de senaste månadernas mycket starka uppgång. Kanske är det snart läge att återigen fylla på innehaven i Kinafonderna?

Utvecklingen i Kina - Hang Seng
Efter den oerhört starka uppgången i Kina tycks det vara dags för nedgång för en kanske något överhettad kinesisk börs. Mina fonder steg kraftigt under sommarmånaderna men har nu stannat av och för att gå något nedåt. Det känns som om verkligheten har hunnit ikapp en aning. Temat i pressen har varit oro för att åtgärder för att minska belåningen skall hämma börsutvecklingen. Hur nu det kan vara farligt i längden? Borde istället vara ett gott tecken för att försöka uppnå stabilitet i världens snart mäktigaste land.

DN publicerar idag en intressant artikel som ger rådet till småspararna att undvika att köpa Kinafonder pga svårigheterna att överblicka läget där. Man menar att risken är stor att man köper dyrt. Jag är absolut ingen expert på börsklimatet i Kina men själv tror jag att om man har lite is i magen de kommande veckorna så kommer det definitivt vara läga att kunna köpa in sig på billigare fondandelar.

Min tanke är alltså att denna nedgång är fullt naturlig efter den senaste tidens uppgång och kommer att erbjuda möjligheter att gå in billigare. Vad tror ni?

2 kommentarer:

Herr K sa...

Jag tror att är det någonstans det kommer fortsätta att växa de kommande åren så är det i asien, och framförallt då Kina. I min fondportfölj har jag också kinafonder som både åkt med upp innan bolånekrisen, ner igen och sedan med upp under sommaren. Att det nu går ner är antagligen inget konstigt, eller något man bör oroa sig över :)

J sa...

Nej nu går det ner i källarn. Baltic Dry (torrfraktrater) är redan där nere, vilket tyder på att Kinas (som största importörs) behov av kol och stål minskar.