Hur göra en affärsman av en lärare ~ Mot miljonen

lördag 15 augusti 2009

Hur göra en affärsman av en lärare

Ni som följer bloggen vet hur ofta jag uttrycker mild (njaa...) frustration över mitt projekt att starta företag. Sitter just nu och försöker bygga en vettig affärsplan och för en lärare som mig är detta inte lätt. Ibland känns det som att försöka få en dinosaurie att logga in på en internetbank och göra affärer.

Hur sjutton skall man veta om någon är intresserad av tjänsten jag vill skapa? Hur sjutton skall man ta betalt? Hur sjutton skall man marknadsföra sig? Dessa saker känns lika ovant för mig som att gå i högklackat på kullerstenar, vilket jag i och för sig aldrig har gjort, som tur är. När man bygger en webtjänst kan man förstås ta betalt genom en mängd olika sätt. Via faktura, via kortbetalning, via sms men hur fungerar egentligen detta och kan dessa applikationer byggas in i tex en wordpresshemsida?

Nu har jag slängt ur mig en massa frågor som frustrerar mig mer än ni anar. Alla tips eller länktips på saker som kan besvara dessa frågor tages tacksamt emot. Kanske går det att göra en affärsman även av denne bloggare och lärare, vem vet?

9 kommentarer:

Herr K sa...

Nu förstår jag att det ibland kan kännas motigt med affärsidén. Jag vet också hur det är när man har en riktigt bra idé, men inte tillräckligt med know-how för att genomföra den =/

Jag kan tyvärr inte komma med några konkreta tips med det tekniska för att bygga din sajt, men att det skulle antagligen hjälpa dig en bra bit på vägen om du kom i kontakt med någon som har kunskapen och kan programmera åt dig. Bara en tanke. Snygg bild för övrigt, är den hemmasnickrad? :)

Herr K sa...

Aha, såg precis i ett tidigare inlägg att bilden var hemmasnickrad. Snyggt måste jag säga! Du skulle ju faktiskt kunna knäcka extra som illustratör :)

Johan sa...

Jag skulle gärna testköra din idé, vore kul att få analysera och ge lite kritik, positiv som negativ.

Henrik sa...

Nu vet jag inte riktigt vad det är för webtjänst du kommer erbjuda, men för betalningar finns det ett antal företag som erbjuder webblösningar, t ex Dibs, PayEx, SveaEkonomi och Kreditor. De kan även ha kreditkontroller för att minska risken för att kunden inte betalar vid fakturabetalningar. Kan inte tekniskt hur det funkar, men ofta när man betalar något på nätet så länkas man över till en säker betalsida som exempelvis PayEx handhar. Det borde inte vara några problem att koppla det till en Wordpresshemsida.

Lycka till med företagandet!

40procent 20år sa...

Hej!

Om du tänker köra Wordpress, så borde det vara väldigt enkelt att klara själv fast man inte kan någonting om kodning, eftersom det finns 1000-tals bra bloggar o hemsidor där ute som redan tispar olika sätt man kan ändra ,,, ( sen beror på självklart vilken tema du väljer )..

Vad hade du tänkt erbjuda ? Tjänst?

När det gäller Betalningar också vidare, så finns det många enkla lösningar! Tex: du kan lägga en knapp, via paypal,, där de som vill köpa produkten klickar o efter de har betalat så kan det gå till ditt emial,, eller att de går direkta till produkten de vill köpa..

Sen hade jag själv använda SMS-tjänst, mycket enkelt.....

I slutet av nästa vecka så tänker introducera nya hemsidan med finansiell information, och en enkelt betallösning,, allt gjort av wordpress, utan att kunna något anvacerat kodning!

Kolla på det! kanske du får lite ideer!

mvh

40p20år

inte miljonär än sa...

Hej alla kommentarerer!
Herr K: Nä, illustratör lyckas jag nog aldrig bli! Men tack för att du gillar den!

Johan: Jag behöver jobba ett tag till med konstruktion av "läromedlet" ovh därefter skapandet av en hemsida. Tanken är att sedan mjukstarta upp det hela under något halvår, då skulle det självklart vara mytcket bra med feedback och tankar från dig! Återkomemr när det är dags för detta.

-Henrik: Skall kolla upp paypal noggrannare, tack för tipset!

-40procent20år: Tanken är alltså att erbjuda en läromedelstjänst direkt till kund/elev, inte via skolor. En fråga till dig, vilket företag använder du som sms tjänst? Det skall också bli spännande att se din konstruktion, du verkar väldiogt snabb måste jag säga! Bra jobbat!

40procent 20år sa...

Telenor, https://mobilstart.telenor.se/

Mycket enkelt men samtidigt tar de 33% av försäljningen, så den höga avgiften är stora nackdelen med tjänsten!

Det går snabbt :)... Gillar inte vänta för länge. Samtidigt har jag har försökt skapa wordpress tidigare och det tog ca: 2månader,, så jag har lite erfarenhet vilket gör att det går snabbare den här gången!

J sa...

När jag låg i startgroparna använde jag ett program från visma som ofta kostar flera hundringar men av ngn anledning är gratis här:

www.jobs-society.se/main.asp?areaID=1&CategoryID=842&PageType=0

Det är bara att svara på frågorna som ställs så gör den en affärsplan i pdf. Hjälpte mig att strukturera upp allt och gav mig banklånet! =)

inte miljonär än sa...

J, grymt tips!
Det skall jag använda!