Håll distans till börsen och lyckas ~ Mot miljonen

tisdag 18 augusti 2009

Håll distans till börsen och lyckas

Varför sitter jag då igen på jobbet, vid datorn, odistanserad och på tok för nära skärmen bildligt talat? Att hålla koll på börsen flera gånger dagligen, är det någon mening med det egentligen?

Med det här inlägget vill jag påstå att hålla en sund distans till börsen och utvecklingen av denna kan vara en vinnande börstrategi. Inlägget är delvis inspirerat av bloggen Life of a stockmans inlägg är börsen som Liseberg? Men det är också något jag själv tänkt på ett tag.

Förr (kanske 15 år sedan) så bestod aktievärlden för mig av ett gäng helt urbota meningslösa och urtråkiga siffersidor i lokalpressen och var ett onödig ont på bläddringsvägen mot sportsidorna. Jag hade hört att aktier var något bara vissa "invigda" höll på med. Det kändes främmande och otillgängligt (man var ju tvungen att besöka banken) att köpa dem. Idag i IT-revolutionens högkonjunktur är det enklare än någonsin att komma åt information om börsen och att köpa och sälja aktier. Även för mig var tillgängligheten en av anledningarna till att börja med aktier.

Och med den ökade tillgängligheten ökar förstås volatiliteten och snabbheten i börsens rörelser. Men frågan är hur bra det är egentligen, dels för det egna psyket, dels för affärerna att inte bygga upp en distans till börsens mindre svängningar. Att hålla distans mot mindre nedgångar eller uppgångar för att vinna mer i längden. Det är väl ingen hemlighet att de s.k. daytradarna som verkligen lyckas är få. Det finns tydligen viss statistik som säger att 90-95% inte kan försörja sig på yrket utan får sluta i brist på tillgångar. Det finns säkert de som har både rätt psyke och kunskap för detta yrke men för oss allra flesta, däribland mig själv, passar antagligen daytradandet inte alls.

Nej, för den långsiktige skulle jag försiktigt vilja påstå att det kan vara av godo att hålla sig undan börskärmen lite mer. Håll distansen och perspektivet på rätt avstånd. Det bör då vara enklare att se och upptäcka de långa trenderna i sektorer och konjunkturer. Själv så skall jag försöka hålla tillbaka intresset och nyfikenheten en aning. Jag skall försöka luta mig tillbaka mer, lita på de företag jag tror på och att de kommer att gå uppåt. Det bör nog bli bättre då för mig.

Läste för ett tag sedan ett citat av Warren Buffet (ekonomibloggarnas guru!) på bloggen http://www.hurjagblevrik.se/ som jag gillar:
”If you don’t feel comfortable owning something for 10 years, then don’t own it for 10 minutes.”

Läs också:
En vinnande strategi för att spara i fonder
Satsa på aktier i lågkonjunktur - en strategi!
Bli rik på konjunkturer?

3 kommentarer:

Herr K sa...

Bra inlägg! Jag kan själv känna att jag kollar börsen lite för ofta, mestadels helt i onödan då jag nästan aldrig köper eller säljer efter dagsrörelserna, bara i ett långt perspektiv.

Vissa dagar är jag på bättre humör än vanligt då mina aktier stigit kraftigt, eller det rakt motsatta när de sjunkit kraftigt. Till vilken nytta? Ingen egentligen...

Herr K sa...

Underbar illustration förresten!

Anonym sa...

Vi får hoppas att börsen INTE är som Liseberg. Ett ständigt pågående drama. Men kanske man välkomnar drama i sitt liv om man håller på med aktier. Vilket inte är fel. Vad duktig du är darling.