(För) mycket positivitet?! ~ Mot miljonen

fredag 28 augusti 2009

(För) mycket positivitet?!

Det finns mängder av artiklar i dagens nyhetsflöde som ger positiva bilder av finansklimatet inför hösten som kommer. Jag reagerar själv inte särskilt positivt på detta. När positiviteten överflöder missar man alltid något. Det är en omöjlighet att allt är bra!

DN och GP publicerar att detaljhandeln ökade med 7,9 % under juli. Det är det dåliga vädret, den svaga svenska kronan och mer turister som ses som orsaken. För mig som ligger tungt i industrivaror spelar detta inte någon större roll men förhoppningsvis kanske positiviteten drar med sig fler sektorer. Även konjunkturindex steg i augusti, dock inte särskilt mycket från 87,1 till 88,7.

Även finansanalytiker menar börsen kommer präglas av uppgång. Detta kan inte vara en odelat positiv nyhet då börsen brukar reagera tvärtom på sådana nyheter. Det hade dock varit ännu värre om Aftobladet publicerat artikeln! Då hade börsen störtdykt! Självklart har varje finansanalytiker en dold agenda bakom sina uttalanden. Antingen att sänka börsen för att vinna på blankning eller att höja den. Inte är det för att hjälpa privatpersoner iallafall.

Själv tror jag att kommande mörka moln är att industrin och handeln för allt svårare att vinna på kronan då den spås styrkas framåt. Många utländska investerare menar numera att det inte längre är lika lönsamt att investera på den svenska marknade. Det är också utländska aktörer som består av en stor del av den svenska börsmarknaden.

Det finns säkert anledning att förvänta sig många både negativa och positiva nyheter under hösten och min egen strategi för att inta halka över till för mycket optimism eller pessimism är att vara långsiktig. Känner mig nöjd med mitt innehav och tror på företagen i längden.

2 kommentarer:

J sa...

Apropå vad analytikerna har att tjäna på det. Tänk på att de flesta analytiker jobbar för de stora mäklarhusen. De skiter ofta i upp- och nedgångar eftersom de tjänar pengar ändå i courtage osv. Stilltje är det enda de vill undvika...

inte miljonär än sa...

Ja om de inte försöker haussa marknaden så vill de säkerligen baissa den. Det tog ett tag innan jag såg igenom det där i nyhetsflödet. Finns få nyhetskällor som inte har en dold agenda tyvärr!