Entreprenörsmänniskan ~ Mot miljonen

måndag 24 augusti 2009

Entreprenörsmänniskan

Vem är egentligen entreprenör? Den som lyckas starta upp ett företag? Den som har mycket idéer? Den som dessutom lyckas göra vinst? Sitter här, måndagsmosig, framför datorn och funderar på det här ordet entreprenörsskap. Anledningen till detta är att jag funderar på min egen identitet som "entreprenörs-wannabe".

Jag har en kollega som startat upp ett antal företag under sina år, vissa har väl varit mer lyckade än andra men han har ändå lyckats åstadkomma relativt mycket under sina år. Han brukar dra ett exempel på olika typer av säljpersonligheter:
  • De finns de säljare som först noggrant planerar sitt arbete, tänker ut en strategi, listar vilka möjliga kunder det finns och sedan börjar försöka sälja. Startsträckan blir lång.
  • Så finns det de säljare som såfort de har något att sälja börjar att "dunka" telefon. När den första fortfarande sitter och tänker så har denne redan börjat sälja saker.
  • Slutligen finns det de som av erfarenhet direkt har en känsla för vilka som kan vara intresserade av ett köp. När denne ringer sin kund vet de vilka som är värda att ge mer tid och säljkraft.

Vilken typ som är idealisk vet jag inte, det kan säkert vara olika men detta resonemang tycker jag man kan överföra även till olika typer av entreprenörer. Det finns de som när de får en idé direkt sätter igång och relativt snabbt får igång verksamheten och kanske lyckas få vinst (dessa lägger nog knappast ner tid på att skriva en blogg). Sedan finns det de som planerar och planerar och aldrig verkar riktigt komma till skottläget. Andra är så erfarna att de med lätthet vet en hållbar och lönsam affärsidé innan de lägger tid och kraft på denna. Vem är då jag av dessa typer?

Själv är jag definitivt inte den som direkt sätter mig och "dunkar" telefon. Är ganska försiktig och eftertänksam i det jag gör och behöver tid att få det rätt. Tid att reflektera och hänga med i utvecklingen, även som person. Detta kanske kan få till följd att jag ibland missar "tåget" men då får det vara så. Vill inte rusa in i något utan att bry mig om konsekvenserna. Jag tror inte jag har hittat mig själv fullt ut i den här processen, det behöver få ta tid och mogna för att på så vis också bli hållbart och bra. Jag letar fortfarande, på något vis, efter entreprenörsmänniskan inom mig. Efter min entreprenörsidentitet. Men det skall bli mycket spännande att se vart vägen leder mig.

2 kommentarer:

zed sa...

Entrepenörskapets rötter är en bok som går igenom lite det du frågar dig. vad definerar en entrepenör, vad skiljer en entrepenör från en företags ledare etc.
Håller på att läsa boken för mina studiers skull men kostar runt en hundring så är ju inte så dyr ifall du skulle vara intresserad av ämnet.

inte miljonär än sa...

Hej Zed, det låter intressant. Tycker du att boken är bra?