En rapport från SSAB i brevlådan ~ Mot miljonen

torsdag 6 augusti 2009

En rapport från SSAB i brevlådan

När jag kom hem ikväll fick jag något jag inte fått på länge: en kvartalsrapport i brevlådan. Det har jag inte fått sedan jag under en tid var aktieägare i Astra Zeneca. Det var ganska trevligt att, liggandes som en uttröttad säl i kökssoffan efter lång arbetsdag, kunna i lugn och ro läsa igenom siffrorna.

Har alltid haft svårt för att tyda vissa delar av kvartalsrapporterna då jag inte har någon ekonomisk utbildning förutom ett antal lästa böcker om aktiehandel. Projektet just nu är att förstå mer om kassaflödet i bolagen då det inverkar i hög grad på aktiekurserna. Frågade häromdagen en kollega som ägt ett antal aktiebolag varför kassaflödet är så viktigt och förstod väl något sånär vad det innebar. Bland annat fattade jag varför vissa företag är rätt snabba på att kräva in pengar men inte lika snabba på att betala ut dem ;-)

Iallafall, det som fastnade tydligast på näthinnan är koncernchefens kommentar: "Vi räknar med att resultatet för det tredje kvartalet blir sämre än för det andra". Frågan är varför jag egentligen ligger kvar i mitt innehav, borde kanske sälja av det nu då jag ligger + - 0. Men då får jag iofs inte hem några mer kvartalsrapporter... Nä, det blir ingen försäljning, jag ligger "lång" som det heter på aktietugg.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Du beöver komma utanför dörren ibland, kompis

Simeon

inte miljonär än sa...

Snart är det dags för vinbarsrunda hurru!