Att hålla drömmen levande ~ Mot miljonen

torsdag 13 augusti 2009

Att hålla drömmen levande

Sitter just nu mitt uppe i och lite härligt vimmelkantig av några processer. Jag behöver få saker och ting att rulla framåt på jobbet, jag vill komma framåt i mina företagsplaner, jag vill lära mig att bli en bättre bloggare och jag vill lära mig mer om och tjäna mer på aktier.

När jag är inne i en sådan där "processtunnel" så är det så lätt att tappa perspektivet på varför jag håller på med det jag håller på med. Jag har haft ett litet motto ett tag: "life is whats happens to you while your busy making other plans" . Det är John Lennon som sa det. Antar att det har varit viktigt för mig att tänka på att leva just nu och inte för morgondagen då "allt skall bli bättre". Men samtidigt, vad hade nuet varit om jag inte drömde om något? Vad hade nuet varit om jag inte hade drömmar att vira som varma filtar runt den kalla tillvaron. Kanske kan drömmen föda mening i tillvaron just nu?

Så vad drömmer då denne bloggaren om egentligen undrar ni kanske? Ja, inatt drömde jag helt märkliga drömmar om att min storebror gav mig en check på 200 tkr men att jag tappade bort den i sängen och inte kunde hitta den igen...

Men om vi talar om drömmar som i verkliga händelser så säger namnet på bloggen något om mina drömmar, men egentligen inte allt. Jag drömmar egentligen inte bara om ohämmat mycket pengar, även om det skulle vara kul att ha. Drömmen är snarare att nå det som jag innan tyckte var omöjligt för en sådan som mig. Tänk att lyckas driva en bra blogg som faktiskt intresserar andra, det hade varit fantastiskt. Att lyckas starta upp ett företag som faktiskt går med vinst, det hade också varit helt otroligt fascinerande. Kan verkligen jag göra något sådant? Tänk om jag hade så mycket pengar att jag kunde bjuda nära och kära på en fantastisk middag med det bästa vin som går att köpas för pengar, det vore häftigt!

Dom här drömmarna håller mig vid liv, dom ger mig energi i tillvaron just nu. Så jag tänker fortsätta drömma i vardagens grådask i hopp om det goda livet!

4 kommentarer:

Herr K sa...

Väldigt bra skrivet, gillar att du plockar in lite vardagsfilosofi i dina inlägg :) Drömmar är något alla trots allt har, och har man inte det...ja då har man ju redan gett upp. För övrigt kan jag meddela att bl a din blogg har inspirerat mig att själv starta en blogg, mestadels om privatekonomi på en enkel nivå. (Här följer lite reklam) Ta en titt! http://smartprivatekonomi.blogspot.com/

Fortsätt bloggandet, drömmandet och att sträva mot en bättre framtid! mvh / Kristofer

inte miljonär än sa...

Vad roligt att kunna inspirera någon annan! Nu skall jag med glädje följa din blogg! Jag gillar namnet på bloggen.

Herr K sa...

Tackar! Namnet var nog det som tog mig längst tid att klura på. jag ville ha något som var konkret och direkt kopplat till vad jag vill skriva om, och samtidigt lätt att komma ihåg. Håll ögonen öppna framöver :)

svenskmillionaire sa...

Det är med drömmar man bygger sitt liv, absolut. Tack för en intressant blogg.
/ svenskmillionaire