Är det ett skämt? Koenigsegg köp av Saab ~ Mot miljonen

onsdag 12 augusti 2009

Är det ett skämt? Koenigsegg köp av Saab

Så har nu Koenigsegg tom lyckats komma till hos regeringen och lagt fram sitt förslag (affärsplan) för godkännande. Jag kan ärligt talat inte fatta hur det ens finns på kartan att Koenigsegg skall kunna ta över Saab. Jag har tidigare skrivit om att hela Koenigseggs intresse av Saab känns oseriöst. Saab tycker jag har gjort många bilmodeller som är bra men de senaste åren har företagets utveckling stannat upp mycket beroende på att general motors inte haft pengar att skjuta till så att utvecklingsprojekt kan avslutas.

Jag är ingen expert på bilmarknaden överhuvudtaget men såvitt jag förstår så måste man idag samarbeta internationellt mellan olika bilfabriker/företag för att kunna effektivisera produktionskostnaderna. Hur skall Koenigsegg på något sätt kunna erbjuda sådana kontakter idag. Snarare är det väl så att man vill använda Saabs kunskaper för att på så vis förbättra Koenigseggs egna s.k. "supersportbilar".

Nä, det är nog riktigt kört för Saab nu. Enda förhoppningen måste vara att någon annan aktör på bilmarknaden dyker upp och vill ta över. Men Koenigsegg, och deras anonyma investerare (helt sjukt!), är absolut inte räddningen för trollhättebolaget.