3 tips inför löneförhandling ~ Mot miljonen

lördag 22 augusti 2009

3 tips inför löneförhandling

Min första löneförhandling var en fullständig katastrof. Min chef, erfaren sedan länge, ledde mig enkelt bort från en trevlig lönehöjning. Jag blev mycket besviken. Mest på mig själv. Den gången gick jag på tricket med de två alternativen. Dvs du får två ganska trista alternativ som du får välja mellan och därmed fokuserar man bort från det som man egentligen tycker man är värd och vill ha. Det blir då lättare för arbetsgivaren att hålla ner lönenivån.

Efter den gången lovade jag mig själv att aldrig "vika" ner mig igen. Tycker allmänt att det känns skönare att stå fast vid det jag vill ha än att kompromissa. Även om jag inte tjänar på det ekonomiskt. Känslan av att tro på mig själv och vad/vem jag är viktig för mig. Jag har nu en egen agenda och struktur inför varje löneförhandling och sammanfattar denna här i följande tre tips inför löneförhandlingen:

  1. Nästa löneförhandling påbörjas alltid då den förra slutade: Oftast förhandlar man om lön en gång per år, om man inte har andra typ av avtal. Jag brukar tänka efter inför ett nytt arbetsår vilken nivå jag vill lägga mig på. Vad vill jag få ut av året? Vilka mål har jag i verksamheten? Vilken löneförhöjning siktar jag på? Detta hjälper mig att strukturera mig inför det nya året, lägga mina ambitioner på rätt nivå och känna att jag är väl förberedd inför nästa års lönesamtal. Det är här grunden läggs.

  2. Visa konkret vad du gjort: Det här är en avvägning mellan att vara för uppenbart "smörig" och att jobba i hårt i det tysta (dvs helt osynligt) och tro att arbetsgivaren ser det du gör. Mitt tips är att man några gånger per år konkret visar sin chef vad man gjort bra. Detta kan man göra genom att berätta om det i fikarummet eller maila chefen det som var bra. Det är inte alltid lätt att se allt alla gör bra i en verksamhet. Det vet jag av egen erfarenhet då jag jobbar som mellanchef i en verksamhet. Genom att göra detta förbereder du dig väl inför löneförhandlingen.

  3. Ta till dig av feedback: I de flesta verkamheter ställs olika typer av krav och förväntningar. Jag tror att en naturlig del av detta också är att man får mer eller mindre uttalad feedback av kollegor. Mitt råd är att lyssna in denna typ av feedback. Även om du inte alltid håller med så kan det finnas ett och annat guldkorn som man kan ha nytta av. Visar man att man lyssnar in denna och även utvecklas positivt så tror jag att man har möjlighet att få bra lönelyft.

Detta är mina tre tips inför löneförhandlingen, kanske har du några som hjälper mig och dig att lyckas bättre, kommentera då gärna!

Läs också:

3 kommentarer:

Herr K sa...

Bra tips! Det är ju typiskt att man skulle ha facket till att löneförhandla på min senaste arbetplats, ingen individuell påverkan av lönen överhuvudtaget...sen blev ju lönehöjningarna därefter.

inte miljonär än sa...

Det är konstigt, tycker jag, att facket skall förhandla om min eller din lön. Okej att de är med och förhandlar om en gemensam procentsats för hela företaget men att styra den enskildes lön generellt tycker jag är lite konstigt.

Det är svårare att trivas på ett jobb om man inte känner att om man gör ett "bra jobb" lönar sig!

Anonym sa...

Ett sätt är att själv försöka bli facklig förhandlare, då är man aldrig anonym för ledningen och man får nog sällan underlön. På många företag har facken svårt att rekrytera förhandlare, men tänk på att man sitter ofta i svår situation vid uppsägningar.