3 råd när du tar lån till bostaden ~ Mot miljonen

måndag 17 augusti 2009

3 råd när du tar lån till bostaden

Befann mig i helgen på bröllop, det var roligare än förväntat mycket beroende på att brudgummen var engelsman och jag fick chansen att snacka engelska med hans släktingar och vänner. Efter något glas vin släpper den första tunghäftan och jag njuter av intressanta samtal med människor från andra kulturer och länder. Hamnade också i ett intressant samtal med en kvinna som har jobbat med lån i snart 30 år på Swedbank. Passade då på att fråga vilka hon tyckte var de tre viktigaste sakerna man skall tänka innan bostadslånet:
  1. Spara mellanskillnaden ett halvår. Med det här menade hon att man skall testspara de extra tusenlapparna som det nya boendet kan kosta för att på så vis veta att det fungerar ekonomiskt för dig/er.
  2. Bli inte förförd av mäklaren. Med detta menade hon att många tenderar att köpa på sig för dyra bostäder, ofta lockad av mäklaren som gärna vill att man köper lite större, vackrare och bättre läge än vad man egentligen behöver. Därför var hennes råd att noggrannt tänka igenom vad man själv vill ha och vad man behöver innan man kontaktar en mäklare.
  3. Viktigt med en trygg arbetssituation. Hon tyckte att man skulle ha ett fast jobb så att man är trygg inför sitt lån. Själv så tycker jag att bankerna verkar vara lite för hårda med detta ibland då man faktiskt kan ha andra inkomster och säkerheter som värdepapper och liknande. Men jag förstår hennes och bankernas synsätt.

Läs mer om bolån och andra lån hos Ekonomi-portalen

Hitta tips om hur du kan sänka dina huskostnader med bergvärme på: Installera bergvärme

10 kommentarer:

Douglas sa...

Hej!

Kul blogg! Tävling på min, kolla gärna in!

MVH Douglas, d.berkö

J sa...

Bra blogg!

Första tipset var riktigt smart, har inte tänkt på det förut, de andra två var ju mer standard. Frågan är om man ens ska köpa hus med tanke på att det ytterst sällan är en bra tillgång, värdeökning eller inte.

Koldioxidexperiment sa...

Vad bra att du hade kul på bröllopet. Kanske blir det grill med engelsk gäst i stugan i helgen om du vill komma och träna mer på språket. Nåt glas vin för att ta bort tunghäftan går säkert att ordna.

Är ni i flyttartagen igen eller vad är detta med bostadslån för nåt?

inte miljonär än sa...

Nix inga flyttar på G. Blev nyfiken bara hur de resonerar på banken!

Spara & Placera sa...

Intressanta tips. Speciellt det första tycker jag var en riktigt sund idé.

Anonym sa...

Begärde nyligen ett lånelöfte från Danske Bank. Förenklad var förutsättningarna följande:

Bostadens pris: 1 800 000 kr
Egen insatts: 900 000 kr
Lån: 900 000 kr
Hyra på bostaden: 4 000 kr
Övriga månatliga utgifter: 1 000 kr

Total månadskostnad för lån och planerad amortering: 6 000 kr + 2 000 kr.

* Värt att notera att utöver den egna insatsen har sökande fonder och aktier till ett värde av 500 000 kr på en svensk värdepappersdepå.

Sökande arbetar utomlands med inkomst om 50 000 kr/mån. Inkomstskatten är på 18 % således ligger min nettoinkomst på 42 000 kr. Medsökande, i fallet min fästmö, studerar på apotekarprogrammet och har ett år kvar av sina studier. Hon arbetar dock extra en till två dagar i veckan inom vården och får ut i snitt 6 000 kr/mån netto.

Danske Bank svar: Beviljar ej lån med anledning av att fast inkomst/anställning från Sverige saknas!

Kommentar: Tydligen anser inte ansvarig tjänsteman för bostadslån vid Danske Bank att egen insatts på 50 % av bostadens värde samt redovisat eget lön som överstigen den svenska medelinkomsten är tillräcklig säkerhet för banken för att medge ett lån, oaktat det höga värdet i aktiedepån. Däremot är det tillräckligt för banken om sökande med inkomst om 30 000 kr begär ett lån om 1 700 000 kr på en bostad värde 1 900 000 kr – dvs 11 % av bostadens värde. I detta senare fall en god vän till mig. Förutsättningar är dock, som sagt, den sökande har fast inkomst/anställning i Sverige.

En fråga bara: vad händer om sökande förlorar sin anställning i Sverige är han fortfarande god för ett lån om 89 % av bostaden värde? Är det möjligt att ansvarig tjänsteman utgår ifrån att alla sökande med inkomst från Sverige har garanti även nu under bittra dagar enär A-kassan håller inne med betalningarna.

Kommentera gärna!

Ilsken f.d kund hos Danske Bank

inte miljonär än sa...

Hej Anonym! Jag förstår din frustration och kan hålla med dig! Jag tycker banker oftast bara verkar låna ut till en person som har en månatlig fast (och enligt dig "svensk") inkomst.

Tycker att det är ganska konstigt att hänsyn inte verkar tas till om man har en bra förmögenhet, som du verkar ha.

Vad säger de andra svenska storbankerna?

Anonym sa...

Har ännu inte begärt något lånelöfte från någon annan bank. Eftersom jag hade mitt sparkapital hos Danske Bank var det naturligt att jag sökte hos de i första hand. Men så fort jag kommer tillbaka till Sverige, till December, gör jag försök hos någon av de andra storbankerna. Förhoppningsvis är inte de lika nitiska i sin bedömning om fast anställning i Sverige.

Ilsken f.d. kund hos Danske Bank

Anonym sa...

De kommer inte vara lika nitiska då du i detta fall väl går igenom ett ramverk som matchar dina uppgifter mot en matris och sen kollar av dig mot UC (upplysningscentralen) att du inte jagas av kronokalle eller har en massa förfrågningar om krediter och lån. Har själv jobbet med kapitalplaceringar och bostadslån och du låter som en sån där kund man inte tjänar multum på med huslån men man vet att man inte tar i stort sett någon som helst risk.

Anonym sa...

Till Danske Bank kunden.

Tänk på att om du inte har någon svensk inkomst så får du inte dra av bolåne kostnaden i deklarationen. Dvs bolånet blir 30% dyrare.

Bor du som jag i Norge får du inte heller dra av det från din norska skatt om bostaden ligger i sverige.

Om du är sambo och delar lånet kan du dock föra över avdraget på din partner

Mvh,
Andreas