Varför är den svenska kronan så låg? ~ Mot miljonen

tisdag 14 juli 2009

Varför är den svenska kronan så låg?

Var med sambon i Köpenhamn i början av veckan, en skön liten resa till vårt kära grannland. Vi upptäckte ganska snabbt att det inte skulle löna sig att bo på Hotell i Köpenhamn, det skulle bli billigare att bo i Malmö för att sedan ta öresundståget över till Köpenhamn. Den Danska kronan ligger för tillfället på 1,50. Så om jag köper en dansk pölse så kostar den 50% mer än om jag köper den i Sverige, det är helt sjukt! Funderade därför på varför Sveriges krona är så oerhört lågt värderad i dessa semestertider.

Läser en artikel i affärsvärlden där hedgefonder utpekas som bovar i dramat tillsammans med omvärldens minskade vilja att spekulera i riskfyllda marknader (som sverige med baltikumkrisen i närheten). Detta får mig att fundera på om vi inte skulle gå över till Euro i vårt land också. Jag var en av dem som röstade emot detta förslag då det begav sig och jag är absolut ingen expert på området, det skulle dock vara intressant att veta mer om saken. Jag får hålla utkik efter mer information.


Inga kommentarer: