Vann 757 miljoner efter skatt och allt gick åt skogen ~ Mot miljonen

tisdag 14 juli 2009

Vann 757 miljoner efter skatt och allt gick åt skogen

Själv är jag en liten liten småsparare som vänder på kronorna och försöker, efter bästa förmåga, få en så bra värdeutveckling som möjligt. Jag tänker ibland att det vore ju riktigt fint att göra en stor, snabb och enkel vinst så att jag kan göra allt det där jag drömmer om. Läser i blaskan Aftonbladet om Jack Whittaker som vann nästan 2 miljarder svenska kronor på Lotto och fick ut 757 miljoner efter skatt.

Tydligen blev han och hans familj inte lyckligare av detta. Efter drogproblem, porrklubbsbesök med stölder som följd verkar han och hans familjs liv vara i spillror. Hans fru skildes från honom, hans dotter dog efter troliga drogproblem och han önskar nu att han aldrig vunnit:

– Det finns tydligen inga gränser för hur livet kan straffa en. Jag önskar att jag aldrig hade köpt vinstkupongen, sa en bedrövad Jack Whittaker.

Det är antagligen inte särskilt bra för den mänskliga hjärnan att göra snabba, stora vinster plötsligt. Man behöver nog tid att jobba sig uppåt för att vänja sig och lära sig hantera pengar på rätt sätt. Sedan så tycker nog jag att vägen dit är spännande och utvecklande. Det är tillfredsställande att planera och strukturera en investering som sedan lyckas!

1 kommentar:

Svensk sa...

Mycket intressant!

Jo, jag tror att det är som du skriver. Man måste jobba sig upp och lära sig hantera pengar. I "The richest man in Babylon" står det en del om det, att man måste först lära sig hantera lite pengar och sedan lite till, ända tills man kan hantera stora summor.

Sedan tror jag också att vissa klarar att hantera mer än andra. Kanske låter lite konstigt, men vad jag menar är att vissa människor inte har det i sin självbild att ha mycket pengar. Då kommer pengarna bara rinna ur händerna på dom. Det verkar vara något sådant som hände Jack Whittaker och många andra i liknande situationer.
//svenskmillionaire