U2 - miljöbovar som tjänar grova stålar? ~ Mot miljonen

fredag 31 juli 2009

U2 - miljöbovar som tjänar grova stålar?

Jag minns i början på 90-talet, jag älskade U2 en period då. Skaffade samma frisyr som Bono hade. Lite sådär halvlångt ner mot axlarna och mimade with or without you framför spegeln. Tittade tio gånger på dokumentären Rattle and hum och drömde om att bli rockstjärna. Rockstjärna blev jag aldrig, lång ifrån, däremot köpte jag en gitarr pga dem och det har blivit en bra hobby.

Tappade sedan intresset markant några år in på nittiotalet, det kändes som om U2 inte längre var ett rockband, snarare en massmedial kassako med vinstintresse. Det musikaliska verkade ha stått tillbaka för bandets önskan att uppfinna sig själv på nytt. Idag läser jag i GP att den turné som rullar runt världen idag är den mest koldioxidutsläppande under året. När nu U2 åker runt världen med miljöpredikanten Bono längst fram på scenen under jätteklon kan man fråga sig hur konsekventa gruppen egentligen är? Det är ganska lätt att reta sig på U2´s ambition att vara världssamvete som Kulturbloggen skriver.

Häromdagen kunde man läsa på löpsedlarna här i Göteborg att staden tjänar en halv miljard på de två konserterna och detta är ju självklart mycket positivt för vår ekonomiskt sargade stad. Så det är väl bara att svälja att U2 numera är en kringvandrande och koldioxidutsläppande storindustri och sätta på någon gammal skiva från 80-talet humma med i "I still haven´t found what I´m looking for". Tackar får jag ändå säga till The edge för inspiration till gitarrintresse!

Artiklar om U2 idag:

2 kommentarer:

Jah Hollis sa...

U2 har för länge sedan gjort sitt som en musikalisk kraft. De har blivit new wave/punk-generationens Rolling Stones. En väloljad underhållningsmaskin som drar in mycket pengar till en massa folk. Undrar hur många som kommer till Ullevi för att höra låtar från den senaste skivan.

inte miljonär än sa...

Hmmm.. vad jag tror så är ganska många där pga rent nostalgiska själ, inte särskilt mycket för de nya "heta" låterna från senaste albumet. Utan tvekan har U2 fått ur sig många riktigt bra låtar, men det var för länge sedan....