Tack gode gud för bufferten! ~ Mot miljonen

torsdag 30 juli 2009

Tack gode gud för bufferten!

Har en buffert i mitt sparande på två månadslöner som är till för att användas då nöden kräver så. När tänderna ilar och jag med kallsvett längs ryggraden och darrande ben skall till tandläkaren för att borra, och sedan betala mycket. Eller när datorn går sönder och en ny är tvungen att köpas in. Har nu alltså fått köpa en ny dator och var ruggigt nöjd över att sitta på min lilla buffert när det behövdes en sådan. Det är inte särskilt lätt att klämma in ett datorköp på 10 000 kr i den vanliga månadsbudgeten.

Inser att just bufferten på två-tre månadslöner ofta kan vara skillnaden mellan en lyckad och misslyckad privatekonomi. Det blir lätt att man hela tiden halkar efter med vissa kostnader och får hanka sig fram om man inte har en. Så tack gode gud för bufferten!

3 kommentarer:

Per Penning sa...

Du har rätt. Det sägs ju att 'den fattige köper dyrt men det rike köper billigt'.

Tyvärr så har jag det jobbigt med att få ihop en gedigen buffert.

inte miljonär än sa...

Jag själv som inte har barn, bil eller några tyngre lån (endast CSN) har lättare att få ihop en buffert, det förstår jag verkligen. Pratar ibland med en av mina kollegor om detta som aldrig riktigt lyckas komma "ifatt" med sin månadsbudget. Mycket beroende på en bil som kostar mycket pengar.

nonhosonno sa...

Ja att ha en buffert är grymt!