Spara pengar med ecodriving ~ Mot miljonen

söndag 12 juli 2009

Spara pengar med ecodriving

Har under sommaren fått låna min mors bil, en liten röd peugeot 207. Skönt med en bil på sommaren, ökar friheten och gör resorna till badet lite enklare och snabbare. Är egentligen inte mycket för bilar så länge de producerar koldioxid. Längtar till den dagen då jag kan köpa en bil så utvecklad att den inte åstadkommer koldioxidpåverkan i någon större grad än naturen kan ta hand om. Iallafall har jag försökt lära mig att köra så miljövänligt/bensinsnålt=billigt som det överhuvudtaget går.

Sammanfattar det jag har lärt mig i följande punkter, kanske är det någon av er som kan förbättra er vad det gäller er körstil!

  1. Bromsa i så hög grad som möjligt med motorbroms genom att växla ner i god tid innan farten skall ha minskats. Detta kräver enligt min erfarenhet en del träning för att bli bättre på. När man som jag kört med den vanliga bromsen i 13 år så är det svårt att lära om. När man motorbromsar drar motorn ingen bensin alls till skillnad från när man kopplar ur och tomgången går!
  2. Försök att köra med så hög växel som möjligt, detta gör att varvtalet blir lågt och bensinförbrukningen minskar. Om jag med min peugeot kör i 70 med fyran på plan väg drar bilen ca: 0,7 l/mil. Om jag kör med femman drar bilen 0,45 l/mil. Alltså 35 % skillnad!
  3. Istället för att växla 1-2-3-4-5 så växla från 1-3-5 direkt. Gasa ganska snabbt upp till önskad hastighet och ligg sedan på femman om så är möjligt.
  4. Håll hastighetsgränser, att ligga i 130 istället för 110 km/h göra att du förbrukar 30% mer bensin. Det är dessutom så att vägverkat skall ha lagt omläggningar av trafikljus i tätort på så vis att dessa skall passa in på rätt hastighetsnivå och risken blir därmed mindre att man för bromsa in och gasa igen, vilket drar mycket bensin.
  5. Kolla att ditt däcktryck är så bra som möjligt. Vid för lågt däcktryck ökar bensinförbrukningen markant.

Jag upplever att bensinen har räckt markant längre med denna körstil. Det känns riktigt bra faktiskt. Både miljömässigt och pengamässigt!



3 kommentarer:

Anonym sa...

Angående däcktryck så skulle jag rekommendera att trycka i ytterligare lite mer än vad som anges i instruktionsboken (eller på klisterlappen som brukar sitta... någonstans...) Min SAAB 9-5 ska ha 2.2 fram/bak men jag kör på 2.5 runt om och märker inget ojämnt slitage på däcken. Samma gäller för vinterdäcken.

/Johan

Anonym sa...

Vi köpte en VW Polo ECO Fuel (en tre-cylindrig diesel) för 2 år sen, som min fru pendlar till jobbet med. Hon är väldigt duktig på att köra snålt och har i snitt kört bilen på 0.44/mil sedan köpet. Köpa ny bil är ingen god investering, men jag brukar ha bilar i +12 år och köper jag nytt vet jag att den kommer att funka den tiden. /Mats

inte miljonär än sa...

0.44/mil är bra, sparar både lite miljö och pengar!