SMARTA mål ~ Mot miljonen

torsdag 23 juli 2009

SMARTA mål

Befann mig spelandes fotboll med mina syskonbarn häromdagen. Dom är fem och nio år och trots deras ringa ålder, samt att de knappt når midjan på den lönnfeta morbrorn, så hade jag svårt att låta dem vinna. Vinnarskallen tar över. Kunde inte låta bli att sätta ett och annat enkelt mål. Till slut tog jag mig samman och lät dem få segern så att de glädjerusiga kunde gå in och äta pannkakor.

Detta fick mig att fundera på kopplingen mellan lusten att lyckas, vinnarskallen, och vikten av att då sätta mål för sina idéer. Jobbar till stor del med detta då jag är kvalitetsansvarig på en skola. Då brukar jag själv, i verksamheten, prata om smarta mål. Detta är en käck förkortning (finns massor av dessa förkortningar inom kvalitetstänk) för mål som är specifika, mätbara, avgränsade, realistiska, tidssatta och ansvarssatta. Så för att samla samman mina egna drömmar och tankar kommer härmed tre ekonomiska/företags mål som jag har satt upp på min väg mot en miljon.

  • Jag vill nå 200 000 sek i min fondportfölj innan årets slut. Jag tror att detta är realistiskt då jag sparar ca: 4000 / mån i fonder samt att jag hoppas på en svag uppgång på börsen under hösten.
  • Jag vill ha en positiv utveckling i min aktieportfölj på mer än 15 % innan årets slut. Jag tycker även detta mål bör vara realistiskt att nå. Strategin är att vikta ganska hårt åt råvaror och verkstad/industri i förhoppningen att dessa sektorer går först ut ur lågkonjunktur. Läs mer om detta här och om konjunkturer här.
  • Jag vill lyckas starta upp ett företag inom utbildningsbranschen innan årets slut. Har inga krav på vinst eller succé utan det viktiga är att jag lyckas lösa allt praktiskt och göra det bästa jag kan av den idé jag har. Läs mer om detta här.

Dessa tre mål tycker jag är specifika, mätbara, avgränsade, realistiska, tidssatta och ansvarssatta. Jag tror det är viktigt att inte känna sig misslyckad om det inte skulle gå samt att jag kan omvärdera målen om det inte känns realistiskt. Det är ändå (oftast) lättare att slå femåringar på fotboll än att lyckas med investeringar.

Inga kommentarer: