Ökad orderingång till svensk industri ~ Mot miljonen

söndag 12 juli 2009

Ökad orderingång till svensk industri

Liggar ganska hårt viktad i svenska råvaror och svensk industri i mitt aktieinnehav. Mina aktier domineras av SSAB, Trelleborg och SCA i hopp om att det är denna industri som kommer att snabbast kravla sig ur lågkonjunkturen.

Läser nu på Metal-Supply (artikel från 10/7) att det är en ökad orderingång från april till maj med 5,3 %. Visserligen är det från redan mycket låga nivåer vilket gör att jag inte kan vara säker på att vändningen verkligen är här men det är ett litet litet ljus i metallmörkret. SSAB har ju vinstvarnat (dvs snackat ner aktiekursen innan rapport) vilket tyder på en dyster q2 rapport från dem.

Baromometerindikatorn för konjunkturer var i juni 79,4 vilket är en ökning på 3 procentenheter från maj, även detta är en positiv generell signal.

Däremot så läser jag på bloggaren daytrading - winning trading sida där han gjort en undersökning om botten är nådd. Där är resultatet inte särskilt positivt. Där tycker 54% attvi definitivt inte har nått botten ännu.

Jaja, jag håller tummarna för att min strategi skall fungera och att jag slår index genom att satsa på råvaror och industri!

Inga kommentarer: