Möjlighet i Retail and brands? ~ Mot miljonen

onsdag 22 juli 2009

Möjlighet i Retail and brands?

Det sägs att när man får tips på aktier i kvällsblaskor eller av taxichauffören så är det läge att sälja så snabbt som möjligt. Dvs, när den stora allmänheten börjar satsa på aktier så är snart toppen nådd och det är läge för försäljning av sin poster. Häromdagen menade min volvojobbande bror att det fanns ett bolag med ett intressant läge i. Bolaget han menade var RnB (inte musikstilen utan retal and brands). Han hade hört att de var på gång med förändringar inom bolaget som skulle få det på rätt väg igen. Nu är han varken kvällstidningsreporter eller taxichaffis utan civilekonom så jag bestämde för att gräva lite djupare i det hela.




RNB bedriver verksamhet inom mode, konfektion, accessoarer, juveler och kosmetik genom ett nätverk av ungefär 490 butiker i mellan- och i det övre prissegmentet. I bolaget finns märken som Polarn o pyret, JC, Brothers, Sisters, Illum, Kosta outlet och butiker i NK varuhusen. RNB har verksamheter i 11 länder idag. För bara två år sedan noterades bolaget för kurser uppåt 66 kr medan RNB idag noteras för den lite blygsammare kursen 4,75. Vad har egentligen hänt?

RNB gjorde ett inköp av JC butikerna vilket har visat sig vara ett mindre lyckat förvärv, JC har gått dåligt under många år och inte heller RNB har lyckats få igång försäljningen. Därför har man tvingats genomföra försäljningar av sina NK verksamheter, helt enkelt för att fylla igen hålen i den negativa budgeten. Vid den senaste kvartalsrapporten redovisade man ett resultat efter skatt på -64,2 miljoner kronor vilket kanske motiverar den mycket låga värderingen av bolaget.


Men nu är frågan, finns det några synliga tecken på att en uppgång är att vänta för det sargade bolaget? Begav mig till Brothers idag för att leta kostym till ett kommande bröllop och det var i princip bara jag och min tålmodiga sambo som var i butiken. Nu kan väl inte detta vara ett generellt tecken för hela koncernen iofs men min egen känsla för brothers var inte positiv. Den enda positiva nyhet jag i nuläget hittar om bolaget finns på bolagets hemsida där man meddelar att RNB:s totala försäljning i egna butiker i juni 2009 uppgick till 275,7 Mkr jämfört med 268,7 Mkr samma månad föregående år, vilket är en ökning med 2,6 procent.

Det är svårt att motivera ett köp av en aktie där det i princip inte finns några tecken på vändning ännu även om den låga värderingen lockar "snabba cash nerven" inom mig. Jag kommer att hålla detta bolag under bevakning med risk för att missa de första positiva procenten. Idag känns RnB mer som en lottsedel än ett motiverat köp med rimlig risk. Och "J", om du läser detta, jag bjuder på en öl om det blir nästa raket!

Läs andra analyser i urval:
Inför rapporten: Trelleborg AB
Fortnox AB, en analys
Rapport Getinge

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tror J har en iskall öl att se fram emot...

inte miljonär än sa...

haha, jag ser fram emot den ölen isåfall.