Min sambo ojar sig över sina pengar ~ Mot miljonen

torsdag 16 juli 2009

Min sambo ojar sig över sina pengar

Jag bor ihop med en konstnärinna, hetsig men underbar, dåligt med pengar såklart. Det finns inte många konstnärer som kan leva på sitt yrke. Kanske några få i Sverige, resten vänder på slantarna och jobbar extra. Varje gång det är dags för räkningsbetalning och vi skall försöka dela så lika som möjligt på hyror och telefonräkningar kan man vara säker på att någon slags dålig stämning uppstår. Hår slits och tangenterna som fyller i siffror på internetbanken hamrar frenetiskt på datorn.

Jag försöker med budgetar, kalkyler och strukturer (sådant som jag gillar konstigt nog) men inget fungerar. Pengar är helt enkelt något ganska känsligt för min älskade. Att sätta sig och göra en budget själv är för jobbigt, det kanske bara påminner om att man har alldeles för få pengar... Inser att pengar är något som engagerar, kanske för mycket? Jag tycker det är lättare att bara se dom som siffror i ett spel, som fejkpengar i monopolet. Det känns lättare då för mig att inte göra det för allvarligt. Eller är det endast en förmån för den som har en trygg och fast månadsinkomst? Antar att en ensamstående förälder inte skulle hålla med mig.

Iallafall så kanske det är ganska bra, att i små portioner, få ut lite aggressioner i relationen då det är räkningsdags. Innan vi hade diskmaskin så var det vems tur det var att diska vi bråkade om. Nu är det räkningarna istället.

Jag har dock lyckats smyga in en liten liten budget på hennes dator som jag ibland plockar upp och visar henne....

7 kommentarer:

Anonym sa...

Läser och ler. Är själv gift med en kvinna med estetådra och när det kommer till ekonomi så känner jag igen det du skriver. När jag i början av 2000-talet övertalade henne att skaffa Internetbank så grät hon av ångest på väg till banken där vi skulle skriva på papper osv. Att sköta räkningar och fixa med budget är i vårt hem helt och hållet min uppgift. Hon tar sig i kragen då och då och deklarerar att "vi borde sätta oss ner tillsammans och titta ordentligt på det här!" (om det dykt upp något ekonomiskt spörsmål som vi behöver diskutera), men sen glöms det bort och göms undan om jag själv inte tar tag i det. :-)

Pengar och ekonomi är något som helst ska sköta sig självt, verkar hon resonera även om det under senare år blivit lite bättre. Jag ser hoppfullt på framtiden.

/Johan

inte miljonär än sa...

Haha, jag ibland vill det mycket till för att kunna samsas om så viktiga saker som pengar!

Kristofer sa...

Jag tror man måste ha någon sorts intresse för att ta tag i privatekonomin. För några år sedan tyckte jag det var lika jobbigt, dels för att jag då knappt hade några pengar och dels för att jag inte var intresserad av ekonomi. Numera tycker jag det är intressant! Men visst ligger det nåt i att det är lättare att göra upp en budget om man har en bra inkomst...det är inte kul att se alla pengar försvinna i utgifter varje månad. Bra blogg för övrigt!

Anonym sa...

Kan bara säga att det är samma för mig. Bor ihop med en kulturkvinna och det är jag som hanterar ekonomin hemma.....Roligt att jag inte är ensam.

inte miljonär än sa...

- Kristoffer
Tack för att du gillar bloggen! Många gånger tror jag att ju mer man lär sig om ekonomi och sparande desto roligare blir det, det svåra för min del är dock att få min älskade att tänka till, läsa på osv. Dock har detta blogginlägg faktiskt hjälpt till och öppnat upp konstigt nog...

- Anonym
Vi kanske skulle starta en stödförening för oss som bor ihop med kulturkvinnor! haha ;-)

Anonym sa...

Det låter som att jag har tur, min fru är grymt ekonomisk.

Anonym sa...

Frugan är danslärare och konstvetare. Själv är jag civilekonom. Hon suckar bara när jag vill diskutera peakoil och Alan Greenspans självbiografi. Fast jag förstår hennne ibland.