Min datorn har gett upp ~ Mot miljonen

fredag 24 juli 2009

Min datorn har gett upp

Min bärbara dator har valt att nu ge upp livet. En endast två år gammal HP-pavilion dv6000 som haft massor av strul på dessa två år. Nätverkskortet har gett upp två ggr, fläkten har slutat att fungera och slutligen verkar moderkortet gett upp fullständigt på skitdatorn. Garantin är också slut (det var bara ett års garanti tydligen). Aldrig mer en HP.

Nu sitter jag vid min sambos dator som kostade mindre och är två år äldre men fungerar. Känner en stark frustration över detta. Dels för att en reparation säkert skulle kosta 3-4 tkr och dels för att mycket av arbetet jag var mitt upp i med test av en företagsidé nu går förlorat.

Så om någon därute har ett tips på hur man kan reparera en dator till rimligt pris i Göteborg så tas detta emot med tacksamhet.

9 kommentarer:

Kristofer sa...

Mitt bästa tips är att ta ut hårddisken, är den oskadd så har du kvar all data på den, och sedan koppla in den och kopiera över informationen till en stationär dator. Ditt arbete mm kan du lätt lägga över på ett usb-minne och föra över till din sambos dator :)

I annat fall kan säkert t ex Inet Data i gbg fixa en backup på din disk för en smärre kostnad. Att reparera datorn blir nog tyvärr dyrt.

inte miljonär än sa...

Tackar för tipsen, ska försöka ta mig till någon vettig datorhandlare som både kan fixa hårddisk och ge mit tips på ny dator. Kanske får bli en sväng till Inet imorgon....

Kristofer sa...

Hade jag bott i götet hade jag kunnat fixa besväret åt dig, men hoppas mitt tips hjälper iaf :) Bra blogg för övrigt! Lycka till med datorn :)

inte miljonär än sa...

-Kristoffer, tackar för uppmuntran

Anonym sa...

Jag väljer alltid support i hemmet när jag beställer från Dell till släkt o vänner. Då kommer dom hem nästa arbetsdag. Vissa veckor ingår detta i köpet, andra veckor får man betala en slant för det. Hur som helst, när det krånglar så är det värt vartenda öre. Annars kan jag rekommendera Inet o Komplett.se. Dom bygger sina datorer på "generella" delar som man kan byta själv. Dell, HP och IBM är inte alltid lika bra på detta.
Mattias

inte miljonär än sa...

Tack för alla tips! Ska kolla upp inet nästa vecka, litar inte längre på HP...

Anonym sa...

Vadå ett års garanti? Du har 3 års reklamationsrätt...

inte miljonär än sa...

Jasså, det visste jag inte, ska kolla upp detta. Tack för tipset!

inte miljonär än sa...

Har nu gjort så att jag varit ute på inet. Köpte ett hårddisk-chassi för mycket lite slantar. Kopplade in min döda laptops hårddisk och fick enkelt ut allt material. Superbra! Dessutom fick jag en extern hårddisk på köpet.