Jantelagen 2.0 ~ Mot miljonen

tisdag 28 juli 2009

Jantelagen 2.0

I vårt avlånga land fanns det en lag som kallades för jantelagen. Lagen, eller uppfattningen, som säger att du kan inte bättre än andra eller du ska inte tro att du är något. Kanske finns den fortfarande men jag hoppas, eller tror, att den faktiskt håller på att tyna bort. Det här inlägget kommer handla om hur jag sakta har börjat bända mig loss ur dess grepp.

När jag växte upp lärde jag mig snabbt att det inte var bra att sticka ut för mycket. Den som var först med den nya frisyren eller sprang snabbast på 60 meter på skolans asfaltsbana gjorde bäst i att hålla tyst om saken så att man inte trodde att man var något. Det var inte heller ok att drömma om att tjäna mycket pengar. Det som premierades var fliten, det hårda arbetet, noggrannheten och att spara och plita på sitt sparkonto. Då kanske jag någongång skulle kunna köpa mig en bil eller ett hus och därmed skulle man ha nått det högsta målet.

Det var inte förren bara några år sedan jag mötte människor i jobbsammanhang med en helt annan syn på saken. Människor som sa att vi blir bäst på det här bara vi tror på det. Allt är möjligt, det går att förändra, att lyckas. Innan hade min hjärna aldrig tänkt på ett ett liknande sätt så i början föraktade jag hela synsättet och sa väl med hela min kropp och attityd: vi ska inte tro att vi är något.

Jag minns när min chef drog med mig på någon personlig coach liknande föreläsning vid götaplatsen i Göteborg. Budskapet som basunerades ut var alldeles för positivt. Hela jag kände att jag inte kan tänka sådär. Jag kan ju inte tro att jag är något. Men sakta och säkert som vattnet i bäcken tålmodigt urholkar stenen har väl ett förändrat synsätt även börjat leva i mig. Jag kanske kan ändå. Jag kanske kan vara något.

Nu har jag ju tom en blogg med det, för mig, rätt modiga namnet "mot miljonen". Även drömmarna om att starta företag, att lyckas ekonomiskt har jag vågat uttala utan att känna att jag sticker ut för mycket. Tycker att det är roligt och spännande. Men jag känner fortfarande hur budskapet du skall inte tro att jag är något ibland dyker upp, särskilt behöver jag bli bättre på att uppmuntra andra.

Var på en föreläsning med Theo Härén för ett tag sedan. Han tyckte man skulle uppgradera jantelagen till jantelagen 2.0: Om han/hon kan så kan jag!

Det får avsluta detta inlägg.

6 kommentarer:

Kristofer sa...

Bra skrivet!

Jag har själv känt mig lite som ett offer under jantelagen när jag var yngre, vilket antagligen är ganska påtagligt både i småstäder och i skolvärlden. Att sticka ut och vara stolt över något är det värsta man kan göra...

De senaste åren har jag dock insett att begränsningarna är små, (nästan) allt handlar om ens egna inställning! Vill man och tror man, så kan man lyckas!

inte miljonär än sa...

Tackar!
Synd bara att det skall ta några årtionden att fatta att man faktiskt kan välja att tro på sig själv... MEN det är ju aldrigt försent att ändra sig som tur är.

minna sa...

Så sant!! Usch för dessa inrutade gamla mönster! Ut med det gamla, in med det nya!

Anna Åberg sa...

Den 7 september kommer det en bok som heter Du och din Jante, av Maria Appelquist och Bo Pedersen. Den är fylld med övningar och bra grejer för att avslöja jantar och navigera i Janteland.
Läs mer på www.jante.se
Har ni prova Casflow? Spela för att träna på att tjäna miljoner?

Svensk sa...

Till Anna Åberg: Nej, jag har inte testat Cashflow (rich dad väl?), är det bra? Är mycket nyfiken på det?

Till bloggförfattaren. Jo, det är intressant med Jantelagen. Jag tror att det börjar ändras långsamt i vårt land.

svenskmillionaire

Anonym sa...

Jag har skrivit en låt i ämnet som jag tycker ni skall sprida. :-)

http://www.youtube.com/watch?v=nqjdI3cRGjg