Jag är beroende av mitt kontokort ~ Mot miljonen

lördag 25 juli 2009

Jag är beroende av mitt kontokort

Har under semestern haft fullt sjå att lyckas betala parkeringen för vår lånade bil. Automaten tar inte kort och det är nästan stört omöjligt att lyckas växla in sedlar till mynt i affärer i närheten. I dom flesta affärerna verkar mynt vara en bristvara.

Läser nu en artikel om detta i Aftonbladet där man menar att det är viktigt att låta barn använda "riktiga" pengar istället för kort. Så att dom lär sig hur man hanterar pengar helt enkelt. Självklart är tanken god men jag undrar om det ändå inte blir fel. Om jag får spå hur framtiden ser ut när dessa barn är vuxna så tror jag knappast att det är mynt de kommer betala med. Snarare kommer all typ av betalning säkerligen ske elektroniskt.

Själv är jag beroende av mitt kontokort, tycker att det är hur skönt som helst att slippa springa runt med massa tunga mynt och sedlar i fickan. Och om jag fick önska barnen någon slags lärdom så kanske det är att kunna hantera en egen budget, att kunna planera sitt sparande och komma igång med detta tidigare än vad jag gjorde.

Inga kommentarer: