Företagsideér och entreprenörsskap ~ Mot miljonen

måndag 13 juli 2009

Företagsideér och entreprenörsskap

Jag har en dröm om att starta företag, låta det växa, kunna anställa folk och utveckla mina egna idéer. Ingen i min familj och knappt några i min bekantskapskrets har gjort detta så för mig är det att träda in på ny mark. Det är alltid svårt att röra sig ut från min "comfort zone" till nya områden där jag måste släppa kontrollen. Jag vet ju inte ens hur man registrerar ett nytt företag. Skall man starta enskild firma? Aktiebolag? Handelsbolag? Även om jag vet vad dessa olika bolagsformer innebär så är det svårt att veta vilken väg jag skall ta.

Sitter här alltså en kväll på semestern, sambon är ute och svirar på stan, och funderar hur man i hela fridens namn skall ta ett steg framåt... Jag har en idé som jag tror på och som känns inspirerande men det är ändå läskigt att våga ta steget, hoppa ut i det okända, hoppas att det håller.

Behöver köpa in lite saker, som kostar ca: 5000 sek, för att först se att idén håller. Det är ändå en del pengar som jag inte bara slänger ut sådär... Måste nog göra det, för att få ut all energi som spritter i kroppen och vill framåt. Ja, ni som läser detta kanske tycker att det är lite röriga tankar som kommer fram här huller om buller. Men jag var tvungen att skriva av mig. Hoppas att ni står ut.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tycker du ska börja som en enskild firma (För enkelhetens skull, mindre tröskel iom att det inte är något investeringskrav) så blir det lättare att komma igång.
Jag tycker du ska våga satsa!
Även om det går dåligt så är det värt ett försök, alltid kul att ha prövat en sådan sak!

inte miljonär än sa...

Jo det är nu på gång nu. Gjorde idag min första investering som krävdes för att komma igång. Känns skönt att vara på väg. Har funderat på att starta företag flera år nu. Tack för uppmuntran!

Anonym sa...

Jag tror 5000 SEK är välinvesterade pengar även om du inte gör en krona i vinst. För pengarna kommer du att lära dig väldigt mycket. Det skall bli intressant att följa din resa.

Precis som tidigare skrivits är det nog en bra idé att börja med en enskild firma. För att få hjälp på vägen kan du vända din till Nyföretagarcentrum, men det visste du kanske sedan tidigare.

Lycka till!

Charlie, klirr-i-kassan.se

inte miljonär än sa...

Hej Charlie, tack för tipset, har hört namnet men inte tagit kontakt med dem. Jo det är nog så att jag måste våga ta steget och våga "slänga iväg" lite pengar...