Ett bra tips för att få koll på sin pension ~ Mot miljonen

söndag 19 juli 2009

Ett bra tips för att få koll på sin pension

Har den senaste tiden jobbat på hur jag kan strukturera upp och få koll på min pension. Jag och många med mig upplever Sveriges pensionssystem som krångligt och svårhanterligt. När det orangea kuvertet dimper ner i brevlådan är det knappast glädjedans som spontant skapas, snarare ångest över alla dessa val. Har därför försökt hitta en väg igenom snårskogen. Den vägen visade sig vara sajten http://www.minpension.se./ Vet inte när den dök upp egentligen, jag har inte upptäckt den förren nu. Gjorde därför en liten steg för steg guide på hur man använder sig av sajten.

Steg för steg guide









  1. Det första jag gjorde och som jag rekommenderar dig att göra är att logga in på http://www.minpension.se/. Detta gör du genom att använda din PPM kod, BankID, eller e-legitimation. Min pension är en sajt som drivs av staten tillsammans med pensionsinstituten.
  2. Här möts du av följande vy:
    Börja med att klicka på Allmän pension, här ser du hur det är ställt med din inkomstpension, du ser också de PPM fonder du har valt. Om du klickar på någon av dina fonder kommer du till PPM sidan där du kan göra förändringar i dina valda fonder. Om du är intresserad av en strategi för fondsparande klicka här.
  3. Klicka nu på Tjänstepension, här ser du hur din tjänstepension är. Om du är inloggad för första gången kommer du antagligen få begära in dina uppgifter här. Detta fick jag göra och det tog då några dagar innan dessa uppgifter kom in.
  4. Klicka nu på privat pension och fyll där i dina uppgifter om ditt eget pensionssparande. Själv så sparar jag 600 kr/mån i en av min bank Nordeas pensionsfonder så då fyllde jag i detta. Om du inte har ett eget pensionssparande kan du välja och vraka mellan alla banker och försäkringsbolag som erbjuder detta. Det finns dock en sajt där du har möjlighet att jämföra olika alternativ. Den hittar du här.
  5. Slutligen kan det vara kul att räkna ut hur mycket pension du kommer att få. Klicka då på pensionsprognos och räkna ut hur mycket du kommer få! Är du inte nöjd? Kanske är det då dags för ett förändrat sparande?

Ja, nu är slutet nått på denna lilla genomgång. Inga konstigheter egentligen, det mesta förklarar sig självt. Som alltid så kan det förekomma faktafel eller otydligheter eller så har du som jag gått från ett passivt till ett aktivt förhållningssätt till ditt pensionssparande. I så fall är målet uppnått. Slutligen, kommentera gärna!

Vill du lära dig mer om ppm och pension rekommenderas ppmguiden där du kan läsa mer om hur pensionen fungerar


2 kommentarer:

Anonym sa...

kolla in www.libertysilver.se, använd rabattkod: "poker"

Spargrisens Mor sa...

Det är en bra hjälp att hålla koll på pensionspengarna, via minpension.se
Brukar också kolla på fondernas produktblad med info om hur fonden har utvecklats, + eller -.
Har valt pensionsfonder med lägsta fondavgift, o,19% och det känns f.n.OK