En portion kreativitet, tack ~ Mot miljonen

torsdag 30 juli 2009

En portion kreativitet, tack

Är precis hemkommen efter att ha varit på den spanska restaurangen La Sombrita nere i downtown götet. Åt läskigt goda lammkottletter med rosmarinsås och snodde en och annan ostbit från sambons tapastallrik. Riktigt gott. Det enda smolket i riojabägaren var våra bordsgrannar som hade en av de mest högljudda konversationer som jag hört på länge.

När jag kom hem och slog på tv´n var det dags för nästa högljudda människa: Gordon Ramsey och hans program Hells kitchen där konceptet är att förvandla katastrofrestauranger till mindre katastrofala sådana. Efter x antal högljudda "for fuck sake" brukar han lyckas. Jag har alltid gillat sådana där program där man vänder en dålig business till en bra, jag vill gärna tro att det har att göra med det intresse för entrepenörsskap som gror inom mig. Men det är förstås alltid enklare att tro så när jag lugnt sitter framför tv´n och passivt kan iaktta det hela. Det är alltid svårare att kavla upp ärmarna och själv göra något.

Jag har ju nu köpt en ny dator och skulle vilja sätta igång med testandet av den affärsidé som jag skrivit om innan på bloggen. Men det är mycket tekniskt som skall ordnas och ibland dör kreativiteten och engagemanget då jag fastnar i sådant. Det är synd att kreativitet inte kan beställas eller köpas. Jag tycks pendla mellan å ena sidan extremt hög aktivitet på massa olika områden till passivitet på gränsen till sömn. Eller så är det bara det ihållande regnet. Man kan alltid skylla på regnet. Ja, så måste det vara. Men, men det är väl bara att sätta igång egentligen så kanske kreativiteten återkommer på vägen.

Inga kommentarer: