Dom 10 sämsta aktietipsen ~ Mot miljonen

måndag 27 juli 2009

Dom 10 sämsta aktietipsen

Eftersom det finns mängder av guider för hur man lyckas med sina aktieaffärer kommer härmed en lista på 10 dom sämsta tipsen jag kan komma på. Delvis grundar dom sig på egen erfarenhet. Det skulle uppskattas å det grövsta om ni hjälpte mig att fylla på tipsen i kommentarerna!


  1. Gå till 100% på heta tips från Aftonbladet och Expressen.
  2. Köp aktier när regeringen säljer ut ett av sina gamla "verk".
  3. Köp Telia.
  4. Du åker hem med en taxi efter en härlig kväll på stan och taxichauffören tipsar dig om ett grymt aktiekap som helt säkert är nästa raket. Lägg en köpbeställning innan du däckar!
  5. Köp upp hela Saabs bilverksamhet. Du får då kanske Königsegg på köpet. Årets kap!
  6. Köp endast aktieposter för summor på under 1000 kr. Risken blir då minimal och du är säker!
  7. Sälj allt du äger och satsa dina pengar i en nyemission av ett valfritt biotekbolag. Uppsidan är enorm och du får glädjen av att läsa hundratals sidor medicinska forskningsrapporter för att i dessa hitta tecken på en kommande succé för bolagets enda i framtiden kommande medicin.
  8. Gå in på hemsidan hos din aktiemäklare kl 16.30, kolla dagens aktievinnare. Köp denna. Den kommer säkerligen vara även nästa dags raket!
  9. Sälj allt du äger och bli daytrader
  10. Följ alla råd du får, särskilt från bloggare som jag.

Nu vore det mycket spännande att få ta del av era absolut sämsta aktietips!

7 kommentarer:

Olli sa...

Var kortsiktig

Snitta ner dig om något du köper går ner

Sälj de innehav som gått bäst

Ta hem små vinster

inte miljonär än sa...

Att jag kunde missa att komma på "var kortsiktig". haha..

Kristofer sa...

Lyssna blint på alla s.k. experter som uttalar sig om när det är köp eller säljläge! Tänk inte själv, det finns folk som har väldigt bra betalt för att analysera marknaden åt dig, och de måste väl ha rätt?

Guldskytt sa...

Köpa de aktierna som gått ner mest. Enligt James O'Shaugnessy som skrev boken "What works on Wall Street" den sämsta strategin som tänkas kan. Genomsnittlig avkastning på 3% mellan 1956 - 1996.

Anonym sa...

Den här hemsidan är helt underbar så misstolka mig inte nu :) ...men vad är det för fel att köpa Telia i dagsläget? Det är ju ett mkt stabilt utdelningsföretag med fina vinstmarginaler. Dessutom verksamma i en bransch som kan tänkas växa bra de närmsta 10-20 åren.. Kanske skulle jag läst punkt 10 ovan lite mer noggrant ;-)

inte miljonär än sa...

Hej Anonym, Punkt 10 är förstås alltid viktig! ;-)

Självklart är det ingenting fel med Telia. Punkten är en kanske lite otydlig vinkling motr att jag och min familj köpte dessa aktier efter statens rekommendation och utförsäljning för många år sedan. Sedan väntade en nedgång som många småsparare som jag själv förlorade på.

Idag är Telia säkert ett mycket mer stabilt och rimligt värderat bolag!

Dubblingsleken sa...

Haha, helt klockren lista! Känner igen vissa punkter lite väl mycket vad gäller mina köp/sälj-impulser!