Den första miljonen är svårast ~ Mot miljonen

fredag 31 juli 2009

Den första miljonen är svårast

Jag minns svagt en histora min far berättade för mig om en järnvägsstins som trots liten lön hade gjort sig en förmögenhet på aktier. När han fick en fråga av en tidning hur han gjort för nå sådan framgång i aktiehandel svarade han: Det är inte särskilt svårt nu, det svåraste var att spara ihop till min första miljon, sedan har det gått lätt!


Om jag skulle göra ett fantastiskt jobb med min aktieportfölj och dubbla den på ett år skulle jag med mina ca: 40 000 kr i aktier ha nått 80 000 kr minus skatt. Inte är jag särskilt närmare miljonen då inte. Även om jag har ganska mycket mer pengar. Om jag däremot hade en miljon kronor och skulle dubbla detta värde har jag två miljoner istället. Ganska mycket mer. Så stinsen har nog rätt. Den svåraste miljonen är den första.

Därför tror jag att det viktigaste jag i nuläget kan göra för att nå miljonen är att fortsätta jobba på insättningarna i aktier och aktiefonder. Att så långt det går utan tappad livsglädje och rörelseutrymme (jag måste unna mig något ibland) få in så mycket stålar som möjligt i rådande lågkonjunktur.

3 kommentarer:

Spararen sa...

Det är sant att 80000 känns väldigt långt från en miljon men det är ändå väldigt mycket närmare än 40000. Men visst det är en bra bit kvar. Därför är det viktigt precis som du säger att fortsätta jobba vidare och spara men utan att låta det gå ut över livsglädjen. Går det ut över livsglädje så är det lätt hänt att man drar ner på sparandet (eller kanske slutar) och då kommer man inte alls närmare sin miljon.

Fortsätt jobba på så kommer du långt.

inte miljonär än sa...

Tackar för uppmuntran spararen, jag kan faktiskt ibland tendera att gå upp lite väl mycket i sparande och längtan att nå fram till mina mål. Har inte särskilt mycket jag egentligen behöver men det är roligt, utmanande och spännande att försöka nå till just en miljon kronor.

Lars sa...

Tänk långsiktigt. Gör en excelfil med rimlig avkastning per år och lägg till ditt årliga sparande.
Du är garanterat miljonär innan pensionen :-)
Glöm inte heller att lägga till värdet av en eventuell fastighet.
Äger du inte någon fastighet kanske det är ett av dina bästa sparambitioner att fixa det.
Lars