Carl Bennet sågar riskkapitalbolagen ~ Mot miljonen

måndag 20 juli 2009

Carl Bennet sågar riskkapitalbolagen

Läste en intressant intervju med Getinges och Elanders ägare Carl Bennet i GP för ett tag sedan. Särskilt intressant var den för mig personligen som aktieägare i Getinge. (Läs gärna Anders aktietips för en bra analys av bolaget). I intervjun sågar Carl Bennet riskkapitalister och säger om dem:
- Jag förstår att saker kan gå fel. Men att bara skicka iväg det och sedan jobba vidare med andra saker som om ingenting hänt. Det tycker jag inte är att ta ansvar.

Vidare säger han:
Ägaren måste ta sitt ansvar mot de människor som engagerat sig och satsat pengar i bolaget, anser Carl Bennet.- Hade jag haft sådant förhållningssätt till ansvar på det viset hade jag inte funnits.

Carl, som har vänstersympatier, verkar vara en av de finansmän som också har en social dimension i sitt ägarskap och menar att han är villig att ta de eventuella kostnader som krävs för att tex avveckla ett företag på ett så bra sätt som möjligt. Och jag tror det finns en en del sanning i det han säger. Riskkapitalister har sällan långsiktiga intressen av att bygga företag som ger skälig avkastning och arbetstillfällen. Oftast är det väl att intresset att så snabbt som möjligt skapa vinst och därefter sälja så högt som möjligt.

Kanske blandar jag ihop begreppen? Riskkapitalister är kanske inga industribyggare, frågan är vad deras funktion i samhället då skall vara? Jag har själv inga större vänstersympatier (klassisk mittenperson) men inom företagande, entrepenörsskap, investeringar osv har jag en stark dragning åt det långsiktiga och ansvarsbiten. Men då kanske jag aldrig når de snabba pengarna, vad vet jag?

Inga kommentarer: