Aktieanalys: Tele2 visar styrka ~ Mot miljonen

torsdag 23 juli 2009

Aktieanalys: Tele2 visar styrka

Så var det då dags för q2 rapport för det andra av de bolag jag har i min aktieportfölj, nämligen Tele2. Ingen har väl kunnat undgå de svarta fåren i tv den senaste tiden och frågan är om dessa irriterande får har gjort att Tele2 ökar sin vinst och gör att aktien går upp. Följande resultat presenterades idag:
Omsättning: 10,1 miljarder (+3%)
Ebitda (resultat före räntor, avskrivningar, skatt, amorteringar): 2,4 miljarder (+17%)
Vinst: 1,14 miljarde vilket innebär 2,56 kr /aktiepost
Kundtillströmning: +478 000 st.

Tele2 visar alltså ett mycket starkt resultat i dessa svaga ekonomiska tider. Och aktien (tele2 B) har idag stigit med 8,82% (ligger nu på 90) vilket visar att marknaden också tolkar resultatet som mycket positivt. Framförallt har Tele2 gått framåt starkt på den ryska marknaden, vilket får anses som imponerande, och varit stabilt i Sverige och baltikum. Fortsättningsvis ser bolaget inte några större risker än de som redan finns (konkurrens, lagstiftningar, den ryska marknaden, behålla kunder osv.) så jag tror att vi kan räkna med en stabil uppgång i bolaget framöver. Jag kommer själv i nuläget inte att öka på mitt innehav i Tele2 B utan sikta på min riktkurs på 130 för att då ta hem vinsten.
När vi når så högt återstår att se, det är en rejäl bit kvar. Antagligen måste konjunkturen vända uppåt innan bolaget kan nå så högt.

Relaterade inlägg:

Inga kommentarer: