En vinnande strategi för att spara i fonder ~ Mot miljonen

måndag 22 juni 2009

En vinnande strategi för att spara i fonder

Jag har under de senaste 15 åren av mitt liv fått se mitt fondinnehav växa och sjunka under hög- och lågkonjunkturer. Jag har, relativt ovetandes, suttit med i båten och tittat på när mina pengar ökat och minskat.

Och detta behöver inte vara fel, historiskt pratar man om att börsen i ett medelvärde har stigit med 11% varje år. En utveckling som slår både inflation, räntefonder och sparkonton. Men något har känts fel, borde det inte gå att få en bättre hävstång uppåt på sina fonders utveckling?

Så de senaste två åren har jag jobbar med följande strategi i mitt fondsparande, säkert inga nyheter för dig som varit med ett tag men för mig och dig som tidigare bara ”hängt” med så tror jag detta kan vara bra!

  • Under lågkonjunktur sparar jag uteslutande i aktiefonder. Jag köper på mig fondinnehav när börsen står lågt för att komma in så billigt som möjligt. Ett problem som uppstår här är hur jag skall veta om det är låg- eller högkonjunktur. Men jag följer konjunkturinstitutets (http://www.konj.se/) barometerindikator som ett sätt att positionera sig.

  • När sedan konjunkturen vänder och vi befinner oss i början av en högkonjunktur växlar jag gradvis över från sparande i aktiefonder till räntefonder. När sedan jag tror att toppen börjar närma sig på konjunkturen (barometerindikatorn ligger då på mellan 110-117) börjar jag sälja av mitt aktiefondinnehav och lägger även över detta i räntefonder. Ett alternativ är också sparkonton med hög ränta som du tex hittar här:5,0% Sveriges högsta sparränta - Akelius Spar www.akelius.se. Man får alltså en ränta på mellan 4-5% beroende på hur länge du vill låta pengarna ligga kvar hos Akelius.

  • När sedan nästa lågkonjunktur inträffar sätter jag över hela innehavet som nu ligger i räntefonder till aktiefonder och aktier igen.

Räkneexempel

Vi tänker att vi år 1990 har 100 tkr. Vi räknar med att den räntefond vi använder oss av har en årlig ökning på 4 %.

  • Om vi sätter in pengarna i en aktiefond och låter dem stå kvar där: 100 tkr har då blivit 450 tkr
  • Vi följer ovan nämnda strategi: Köper aktiefond vid index ca: 80, säljer innehav vid index 450 kring år 2000. Vi har då: 560 tkr. Vi sätter nu in pengarna i räntefond till januari 2003. vi har då 629 tkr. För nu över pengarna återigen i aktiefond och när vi då säljer av innehavet kring 2007 har vi 1,8 miljoner kronor!

Jag har i ovan nämnda exempel inte räknat med att jag träffar de absoluta topparna utan att jag prickar dem någorlunda väl. Skillnaden är stor i detta exempel och kanske är uträkningarna väl optimistiska. Det är ju alltid lättare att vara efterklok än att göra rätt i nuet! Sedan tror jag att jag måste följa ovan nämnda strategi ganska länge till innan jag vet att det stämmer någorlunda väl.

Tyck gärna till om ni inte håller med mig! Jag hoppas iallafall att detta är en vinnande strategi för fondsparande!

Läs gärna mer om aktiefonder på ekonomiportalen

Vill du lära dig mer om att hitta saker av olika slag (tex investeringar) kika in på Hitta oss.com

14 kommentarer:

ekonomitankar sa...

En bra tanke, och du slår också huvudet på spiken med att det svåra är att hitta rätt tidpunkter att vikta över.
Jag hänger en del på BS och där var det många som spådde vår nuvarande nedgång, och positionerade sig för ras, men alldeles alldeles för tidigt, de missade många sköna %.
Men jag gillar din strategi, det känns som att den skulle kunna funka!

inte miljonär än sa...

Tack för det! Det viktigaste för mig är nu att våga löpa linan ut och inte falla tillbaka i gamla vanor att bara följa med vågorna upp och ner.

Per Penning sa...

Hejsan! Intressant!
Jag själv har inte formulerat någon strategi på pappret men jag måste göra det snart. :)

Anonym sa...

Håller med dig. Men vad tror du är det bästa alternativet just nu - fortsätta investera i aktiefonder som ökat väldigt bra den senaste tiden, eller säkra pengarna i räntefonder eller på banken?

inte miljonär än sa...

Hej Anonym, det första jag måste säga när jag svarar dig är att man själv måste hitta "sin" väg som man tror på i sin privatekonomi. Det går nästan aldrig att lite på andras åsikter och värderingar. Det är viktigt att förankra allt man investeringar i den egna "tron".

Men om du frågar mig vad jag skulle satsa på just nu så är det definitivt aktiefonder. Jag tycker börsen fortfarande är relativt lågt värderad trots att vi haft kraftiga uppgångar sedan April/Maj. Själv tänker jag inte satsa på räntefonder förren konjunkturen har vänt upp så att barometerindikator ligger över 100 och börsen når över den medelvärdeslinje jag ritat i figuren ovan. Det är iallafall min strategi.

Sedan finns det förstås stora orostecken vad det gäller ekonomin som helhet i samhället, vi står inför stora omställningar vad det gäller hållbar teknik, peak oil och peak coal. Vad som händer efter att dessa kritiska punkter är nådda är nästan omöjligt att svara på.

Hoppas att mitt svar hjälper dig något på din väg att välja rätt!!

Anonym sa...

Tack för ditt svar. Det var genomtänkt och tydligt. Själv är jag något av en försiktig general. Har säkert en för stor andel pengar på banken jämfört med investeringar i aktiefonder. Även om det jag har i fonder är sk högrisk. Det jag mest känner nu är att aktiefonderna idag är så dyra jämfört med de jag köpte för 3-10 månader sen. Men kanske är de fortfarande en bra investering, speciellt på längre sikt (som man brukar säga). Självklart vill man alltid köpa när det står som lägst. Ha det gott och än en gång, tack för bra information.

zed sa...

Tänkte höra om du har grafen i lite större storlek samt data på ena axeln för konjukturen?
blev väldigt intresserad av detta nämligen.
Skulle även vara bra ifall du vet om man kan få kontinuerlig uppdatering på konjukturläget?

inte miljonär än sa...

Hej Zed, jag har en större bild och skall försöka göra om grafen ovan. Det kommer ta en liten stund dock för det är mycket andra "järn i elden" för tillfället, tack för feedbacken!

zed sa...

Jag har faktiskt fixat en graf själv nu men tack ändå! tackar även för idén man ser ganska tydligt på min graf att när det går över 110 så blir det en dipp, även om den ibland är lite mindre. Lär spara mig mycket pengar detta! tackar!

Svensk sa...

En tanke jag har tänkt är en variant på detta. Men istället för att köpa räntefonder i högkonjunktur skulle jag amortera på huslånet. Men det är väl egentligen samma sak. Det svåra är ju att veta när toppen och botten infinner sig. Just nu tror jag att jag kör på ganska länge till med bara aktier. När det är lågkonjunktur får man ju för det mesta reaaktier som kan ge utdelning.
/svenskmillionaire

inte miljonär än sa...

Hej Svensk, ja än så länge är väl börsen som helhet relativt billig trots de uppgångar som varit den senaste tiden.

Det svåra är att veta när vi nått höjden nästa gång! Därför gäller det att ha koll på index, börs, osv om något/några år.

Anonym sa...

Hej,

Jag är mer eller mindre oerfaren, och har precis hittat till din blogg. Ovan inlägg är helt klart en inspirationskälla och du har fått upp intresset för ett smartare sparande!
Det jag funderar lite över är mängden pengar man bör gå in med som en "första insats", för att ändå få en god avkastning?

Mvh
Gustav

Sandra sa...

Hej, jag undrar om nu är tillräckligt lågt för att spara i aktiefonder eller om man ska vänta tills det sjunker ännu mera?

Daniel Pettersson sa...

Intressant inlägg.
Har du gjort någon uppdatering av grafen sen 2009?