Ekonomiska teorier kring en kinesisk middag ~ Mot miljonen

torsdag 18 juni 2009

Ekonomiska teorier kring en kinesisk middag

Satt igår och åt middag med goda vänner, åt kinesiska dumplings, en smaksensation! Efter någon öl och lite saké började vi (lite livligt) diskutera ekonomi och mina vänner utbrister att det är bara skit det här med fonder. Det är livsfarligt att spara sina kära slantar i fonder och aktier, de går bara ner.

Det här är inte enda gången jag har haft denna diskussion, nästan varje vecka är det någon som menar att sparande i aktier och fonder är alldeles för riskfyllt. När jag själv tänker att nu är det köpläge och billigt på värdepappersmarknaden tycker andra att det är helt uteslutet att köpa aktier eller fonder. Istället hoppar de på börståget i högkonjunktur och när börsen går starkt och köper in sig alldeles för högt.

Här i vår middagsdiskussion rafsar jag fram en flottig servett för att på denna kludda ner lite grafer på börsutveckling och konjunkturindex. Jag brer ut mig och rationellt förklarar jag hur jag sparar i fonder och aktier, jag tycker jag är mycket logisk i detta ögonblick. ;-) Men reaktionen blir istället tvärtom, oj vad tråkigt det här med ekonomi är! Nu blev det teoretiskt och jobbigt. Grafer, index, konjunktur och omxspi index gör att mina vänners sakéglada blickar vänds till ointresserade trötta blickar, min sambo tänker antagligen i detta ögonblick onda tankar vad pinsam jag är..

Men jag tror att detta är viktig kunskap, kanske tom allmänbildning som vi alla behöver ta del av. Eller?! Är det bara min kapitalistiska hjärna det är fel på?

När jag åker hem tänker jag att jag borde tagit med min flottiga servett hem, jag kunde ju lagt ut den på bloggen....

Inga kommentarer: