diskussion om pengar på björns bar ~ Mot miljonen

lördag 13 juni 2009

diskussion om pengar på björns bar

Var på Björns bar igår kväll med en god vän. Fick i mig sex fantastiska glas rödvin och knaprade goda ostar. Åt också en något märklig bit rökt ankbröst jag aldrig tidigare ätit. Gillar du vin och en gemytlig stämning är verkligen denna bar ett vattenhål.

Efter några glas började vi snacka pengar och jag påstod att vem som helst kan bli miljonär. Verkligen vem som helst. Jag själv är övertygad att jag kommer att bli det. Sparar man månadsvis i en aktiefond så handlar det bara om en viss mängd tid innan kontot kommer att nå en miljon. Eftersom ränta på ränta fenomenet gör att pengarna växer bra och att man sparar regelbundet gör att man för ett bra medelinköpspris så kommer pengarna öka bra.

Tänker att jag skall lägga upp någon slags funktion för att visa hur geometriska talföljder växer. Ska fundera på det. Här finns ett sådan verktyg så länge: http://www.hurjagblevrik.se/kalkylator/

Inga kommentarer: